Koniec z telewizyjną reklamą syropu dla dzieci - zdecydował GIF GIF stwierdził m.in. że przekaz zawarty w reklamie syropu wprowadza w błąd, prezentuje produkt leczniczy nieobiektywnie, poszerzając zakres jego stosowania i grupę pacjentów dla których jest on przeznaczony. Fot. Archiwum

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji reklamy telewizyjnej syropu dla dzieci Neosine. Zdaniem GIF reklama m.in. wprowadza odbiorców w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje dotyczące wskazań do stosowania leku.

GIF zwrócił uwagę na pojawiający się w reklamie komunikat: "Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża swoją siostrę Olę. Mama podała obojgu Neosine - najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy. Dzięki Neosine Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał. Do tego Neosine podniosła odporność dzieci na kolejne infekcje. Neosine - zwalcz wirusy, pokonaj infekcje".

GIF zauważył, że odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym syrop ten należy stosować w leczeniu grypy i jej zapobieganiu. Tymczasem zgodnie z charakterystyką produktu leczniczego (ChPL) lek ten stosuje się wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych.

Zdaniem GIF zachodziło więc podejrzenie, że reklama zawiera informacje niezgodne z ChPL i wprowadza odbiorców w błąd. Ponadto w ocenie GIF komunikat informujący, że dziewczynka po przyjęciu leku "nie zachorowała" może być sprzeczny z przepisem, zgodnie z którym reklama nie może zapewniać, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek. GIF zwrócił się do producenta leku o wyjaśnienia w tej sprawie.

Pełnomocnik producenta nie zgodził się z zarzutami GIF. Wyjaśniał, że substancją czynną syropu Neosine jest inozyny pranobeks, który należy do grupy leków przeciwwirusowych. Wskazał także m.in, że w dokumentacji rejestracyjnej przedstawione zostały badania kliniczne potwierdzające skuteczność tej substancji przy infekcjach wirusowych dróg oddechowych mogących wywoływać grypę. Pełnomocnik nie zgodził się również z zarzutem, że komunikat "nie zachorowała" zapewnia, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek.

GIF po zapoznaniu się z wyjaśnieniami pełnomocnika nie podzielił jego stanowiska i stwierdził, że telewizyjna reklama syropu Neosine narusza obowiązujące przepisy.

Organ kolejny raz podkreślił, że zgodnie ze wskazaniami do stosowania lek ten można przyjmować jedynie wspomagająco, tylko u osób o obniżonej odporności oraz wyłącznie w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych. "Tymczasem odbiorca o żadnym z tych elementów wskazań nie jest informowany" - zauważył GIF.

Dodał, że w reklamie pojawia się tylko słabo widoczna gwiazdka, która wyjaśnia, że przeziębienie i grypę należy rozumieć jako infekcje dróg oddechowych.

"Oznacza to, że przekaz zawarty w reklamie wprowadza w błąd, prezentuje produkt leczniczy nieobiektywnie, poszerzając zakres jego stosowania i grupę pacjentów dla których jest on przeznaczony oraz informuje o nieracjonalnym stosowaniu" - czytamy w piśmie GIF.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.