Koniec z telewizyjną reklamą syropu dla dzieci - zdecydował GIF GIF stwierdził m.in. że przekaz zawarty w reklamie syropu wprowadza w błąd, prezentuje produkt leczniczy nieobiektywnie, poszerzając zakres jego stosowania i grupę pacjentów dla których jest on przeznaczony. Fot. Archiwum

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji reklamy telewizyjnej syropu dla dzieci Neosine. Zdaniem GIF reklama m.in. wprowadza odbiorców w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje dotyczące wskazań do stosowania leku.

GIF zwrócił uwagę na pojawiający się w reklamie komunikat: "Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża swoją siostrę Olę. Mama podała obojgu Neosine - najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy. Dzięki Neosine Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał. Do tego Neosine podniosła odporność dzieci na kolejne infekcje. Neosine - zwalcz wirusy, pokonaj infekcje".

GIF zauważył, że odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym syrop ten należy stosować w leczeniu grypy i jej zapobieganiu. Tymczasem zgodnie z charakterystyką produktu leczniczego (ChPL) lek ten stosuje się wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych.

Zdaniem GIF zachodziło więc podejrzenie, że reklama zawiera informacje niezgodne z ChPL i wprowadza odbiorców w błąd. Ponadto w ocenie GIF komunikat informujący, że dziewczynka po przyjęciu leku "nie zachorowała" może być sprzeczny z przepisem, zgodnie z którym reklama nie może zapewniać, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek. GIF zwrócił się do producenta leku o wyjaśnienia w tej sprawie.

Pełnomocnik producenta nie zgodził się z zarzutami GIF. Wyjaśniał, że substancją czynną syropu Neosine jest inozyny pranobeks, który należy do grupy leków przeciwwirusowych. Wskazał także m.in, że w dokumentacji rejestracyjnej przedstawione zostały badania kliniczne potwierdzające skuteczność tej substancji przy infekcjach wirusowych dróg oddechowych mogących wywoływać grypę. Pełnomocnik nie zgodził się również z zarzutem, że komunikat "nie zachorowała" zapewnia, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek.

GIF po zapoznaniu się z wyjaśnieniami pełnomocnika nie podzielił jego stanowiska i stwierdził, że telewizyjna reklama syropu Neosine narusza obowiązujące przepisy.

Organ kolejny raz podkreślił, że zgodnie ze wskazaniami do stosowania lek ten można przyjmować jedynie wspomagająco, tylko u osób o obniżonej odporności oraz wyłącznie w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych. "Tymczasem odbiorca o żadnym z tych elementów wskazań nie jest informowany" - zauważył GIF.

Dodał, że w reklamie pojawia się tylko słabo widoczna gwiazdka, która wyjaśnia, że przeziębienie i grypę należy rozumieć jako infekcje dróg oddechowych.

"Oznacza to, że przekaz zawarty w reklamie wprowadza w błąd, prezentuje produkt leczniczy nieobiektywnie, poszerzając zakres jego stosowania i grupę pacjentów dla których jest on przeznaczony oraz informuje o nieracjonalnym stosowaniu" - czytamy w piśmie GIF.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH