Czy lek innowacyjny to taki, który jest odkryciem na miarę nagrody Nobla, czy może już ten, którego podanie jest dużo prostsze i wygodne dla pacjenta

Trudno znaleźć jednoznaczną definicję innowacyjności w farmacji. Ważne jest też, która z nich powinna być wiążąca dla producentów.

Zdaniem Jerzego Toczyskiego, prezesa zarządu, dyrektora generalnego GlaxoSmithKline Pharmaceuticals w Polsce, ważne jest, kto tworzy definicję innowacyjnego leku.

- Jako firma nie mamy monopolu na określanie co jest lekiem innowacyjnym. Wiemy co myśli na ten temat płatnik w Europie. To właśnie płatnik decyduje o tym co jest lekiem innowacyjnym. Staramy się dostosować do płatnika, pytamy jakie są jego kryteria jeżeli chodzi o innowacyjność. Inwestowanie w innowacje musi się opłacać. Kryterium klasyfikacji badań jest to czy lek będzie refundowany, a nie czy będzie zarejestrowany, co wywołuje u badaczy szok – mówił prezes Toczyski.

Zdzisław J. Sabiłło, prezes Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA, uważa, że innowacji nie można rozumieć jako postępu na miarę Nobla.

- Ważne jest jaka jest wartość danego preparatu. Np. w Szwecji wartość mierzona jest pozytywnymi skutkami społecznymi.

Często różnica pomiędzy lekiem generycznym, a nowowyprodukowanym jest niewielka. Co więc przesądza o jego innowacyjności? Zdaniem prezesa Toczyskiego ważne jest do czego porownuje się  nowy lek i jakie korzyści można osiągnąć po wprowadzeniu go na rynek

Donald Bellamy prezes Novartis Poland Sp. zo.o. uważa, że metody pomiaru korzyści są związane z rozwojem medycyny.

- Metody oceny są coraz bardziej wysublimowane w związku z rozwojem medycyny. Wyobraźmy sobie czasy kiedy nie było antybiotyków – tłumaczył prezes.

Zdaniem Wojciecha Kuźmierkiewicza, dyrektora ds. Polityki Przemysłowej Polpharma SA, wiceprezesa zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego czeka nas rewolucja w farmacji jeżeli chodzi o leki innowacyjne czyli personalizacja terapii. Takie leczenie jest jednak bardzo drogie.

- Terapia roczna dla jednej osoby w Stanach Zjednoczonych kosztuje od 30 do 100 tys. dolarów.

Czy w Polsce takie spersonalizowane leczenie będzie możliwe?

- Mam obawy co do możliwości wprowadzania na rynek nowych preparatów. W budżecie państwa na przyszły rok przewidziano spadek finansowania leków o 1,6 proc. Nie da się w ogóle wprowadzać lekow innowacyjnych jeżeli obniżamy finansowanie – uważa prezes Kuźmierkiewicz.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.