Kara wliczona w koszty, czyli granice między edukacją, promocją i korupcją

Jeśli firma działa z ukrycia, a prowadzone akcje edukacyjne jedynie udają kampanie społeczne, to mamy sytuację patologiczną - stwierdza w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl dr Paulina Polak, autorka książki "Nowe formy korupcji". Sprawa koncernu GSK, który w USA zapłacił 3 mld dolarów kary m.in. za nielegalną promocję leków i łapówki dla lekarzy, wywołała dyskusję na temat granicy między edukacją a marketingiem czy wręcz korupcją oraz zapobiegania takim działaniom.

Zakończenie kilkuletniego dochodzenia w sprawie przestępstw popełnionych przez GSK w Stanach Zjednoczonych, zbiegło się w czasie z nagłośnieniem przez media trwającego w Polsce śledztwa dotyczącego programu edukacyjnego "Patron".

Przypomnijmy, że według doniesień byłego pracownika GSK, realizowany przez firmę program edukacyjny "Patron" służył nakłanianiu do korupcji. W ramach akcji "ubranej w formę edukacji pacjentów" przedstawiciele medyczni mieli "zaktywizować" lekarzy specjalistów do wypisywania więcej recept na leki używane m.in. w astmie.

Śledztwo wszczęte, firma odpiera zarzuty

- Śledztwo zostało wszczęte 17 lutego 2012 r. o oparciu o materiały zgromadzone przez Centralne Biuro Antykorupcyjne.  Prokuratura prowadzi je wspólnie z CBA - wyjaśnia Krzysztof Kopania, rzecznik łódzkiej Prokuratury Okręgowej, dodając, iż śledztwo dotyczy zarzutów łapownictwa.

GSK stoi na stanowisku, że celem programu jest poprawa standardów diagnostycznych w leczeniu astmy i POChP oraz edukacja pacjenta w zakresie poprawy współpracy lekarza z pacjentem w leczeniu chorób przewlekłych i prawidłowego stosowania leków.

W ramach programu GSK użycza bezpłatnie przychodniom spirometry, a prowadzący szkolenia lekarze i pielęgniarki otrzymują adekwatne do zleceń wynagrodzenie (od 200 do 500 zł brutto). - Honorarium jest ekwiwalentem za poświęcony przez lekarza czas poza kontraktem danej placówki medycznej z NFZ - podkreśla Justyna Czarnoba z biura prasowego GSK.

Cel programu
Wyjaśnienie, co jest celem programu edukacyjnego zaczerpnęliśmy z oferty jednej z firm szkoleniowych, która reklamuje się w internecie, zachęcając firmy farmaceutyczne do korzystania z jej usług.

Istotą tego typu aktywności jest „propagowanie działań prozdrowotnych wpływających na zmniejszenie ryzyka występowania chorób objętych danym programem oraz propagowanie zasad stosowania prewencji farmakologicznej” w przebiegu tychże schorzeń.

Dodatkowe zadania jakie są realizowane w programach edukacyjnych to m.in. budowanie wizerunku firmy farmaceutycznej wśród lekarzy i pacjentów oraz  podnoszenie kwalifikacji lekarzy biorących udział w danym programie.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.