Kara wliczona w koszty, czyli granice między edukacją, promocją i korupcją

Jeśli firma działa z ukrycia, a prowadzone akcje edukacyjne jedynie udają kampanie społeczne, to mamy sytuację patologiczną - stwierdza w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl dr Paulina Polak, autorka książki "Nowe formy korupcji". Sprawa koncernu GSK, który w USA zapłacił 3 mld dolarów kary m.in. za nielegalną promocję leków i łapówki dla lekarzy, wywołała dyskusję na temat granicy między edukacją a marketingiem czy wręcz korupcją oraz zapobiegania takim działaniom.

Zakończenie kilkuletniego dochodzenia w sprawie przestępstw popełnionych przez GSK w Stanach Zjednoczonych, zbiegło się w czasie z nagłośnieniem przez media trwającego w Polsce śledztwa dotyczącego programu edukacyjnego "Patron".

Przypomnijmy, że według doniesień byłego pracownika GSK, realizowany przez firmę program edukacyjny "Patron" służył nakłanianiu do korupcji. W ramach akcji "ubranej w formę edukacji pacjentów" przedstawiciele medyczni mieli "zaktywizować" lekarzy specjalistów do wypisywania więcej recept na leki używane m.in. w astmie.

Śledztwo wszczęte, firma odpiera zarzuty

- Śledztwo zostało wszczęte 17 lutego 2012 r. o oparciu o materiały zgromadzone przez Centralne Biuro Antykorupcyjne.  Prokuratura prowadzi je wspólnie z CBA - wyjaśnia Krzysztof Kopania, rzecznik łódzkiej Prokuratury Okręgowej, dodając, iż śledztwo dotyczy zarzutów łapownictwa.

GSK stoi na stanowisku, że celem programu jest poprawa standardów diagnostycznych w leczeniu astmy i POChP oraz edukacja pacjenta w zakresie poprawy współpracy lekarza z pacjentem w leczeniu chorób przewlekłych i prawidłowego stosowania leków.

W ramach programu GSK użycza bezpłatnie przychodniom spirometry, a prowadzący szkolenia lekarze i pielęgniarki otrzymują adekwatne do zleceń wynagrodzenie (od 200 do 500 zł brutto). - Honorarium jest ekwiwalentem za poświęcony przez lekarza czas poza kontraktem danej placówki medycznej z NFZ - podkreśla Justyna Czarnoba z biura prasowego GSK.

Cel programu
Wyjaśnienie, co jest celem programu edukacyjnego zaczerpnęliśmy z oferty jednej z firm szkoleniowych, która reklamuje się w internecie, zachęcając firmy farmaceutyczne do korzystania z jej usług.

Istotą tego typu aktywności jest „propagowanie działań prozdrowotnych wpływających na zmniejszenie ryzyka występowania chorób objętych danym programem oraz propagowanie zasad stosowania prewencji farmakologicznej” w przebiegu tychże schorzeń.

Dodatkowe zadania jakie są realizowane w programach edukacyjnych to m.in. budowanie wizerunku firmy farmaceutycznej wśród lekarzy i pacjentów oraz  podnoszenie kwalifikacji lekarzy biorących udział w danym programie.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH