Polska, biorąc pod uwagę przewidywany wzrost rynku farmaceutycznego o 9 proc. w tym roku, nadal pozostaje w regionie liderem sprzedaży leków. Globalnie rynek farmaceutyczny rośnie 5-6 proc. rocznie.

 Nie możemy się oczywiście ścigać z tymi rynkami, które rosną szybciej od nas, jak Bułgaria, Łotwa czy Rumunia, gdzie w ostatnich latach wzrost był nawet ponad 20-procentowy, ale w grupie państw średnich, o porównywalnej dynamice, nadal jesteśmy liderem.

Polska to duży rynek, który po latach szybkiego wzrostu, a potem lekkiego spowolnienia, osiągnął dojrzałość - podsumował Michał Pilkiewicz z IMS Health, w czasie niedawnej XVII konferencji hurtowni farmaceutycznych.

Dane IMS wskazują na wzrost średniej ceny leku. Za szybowanie cen w górę nie odpowiadają produkty dostępne na rynku od dłuższego czasu oraz poddawane presji konkurencji cenowej i limitów. Wzrost jest generowany głównie przez nowo wprowadzane na rynek produkty. 

- Część starych terapii jest zastępowana nowymi, droższymi, to główny motor naszego rynku - wyjaśnia Michał Pilkiewicz i zauważa, że ten trend jest charakterytyczny bardziej dla naszego regionu Europy. - Mamy spore opóźnienia we wprowadzaniu nowych leków na rynek. Rynek lecznictwa otwartego, który u nas powoduje wzrost, w krajach Europy Zachodniej jest bliski zeru. Tam rynki są w stanie rosnąć dzięki lekom specjalistycznym, które są drogie i otwierają nowe segmenty terapii. Nie jesteśmy jeszcze na tym etapie rozwoju.

Wysoki udział leków generycznych

Wzrost jest odnotowany zarówno we wszystkich klasach, jak i w podziale na rynek leków na receptę, OTC i rynek szpitalny. Liderami wzrostu w tym roku są leki przeciwzakrzepowe, p/cukrzycowe, p/astmatyczne i przeciwdziałające nadciśnienieniu. Zauważalny jest też rozdźwięk wartościowy i ilościowych w pewnych kategoriach produktów. O ile leki na schizofrenię urosły wartościowo o 11 proc., to ilościowo ledwie o 4 proc. Jest to głównie efekt wprowadzenia na listę refundacyjną nowych drogich leków.

Podobnie w kategorii leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, odnotowano znaczący wzrost sprzedaży wartościowej przy braku zmiany sprzedaży ilościowej. To efekt zmiany formy podania (z 20 na 30 tabletek) przez jednego z producentów.

Są również klasy leków, np. produkty w chorobie wrzodowej, gdzie sprzedaż ilościowa przeważa nad wartością sprzedanych produktów. W tej kategorii występuje największa konkurencja cenowa, walka o dostępność na aptecznej półce i dostępność do kanału marketingowego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.