Samorząd aptekarski uważa, że reklama aptek

Taką właśnie opinię swojego środowiska przedstawił Grzegorz Kucharewicz, prezes Naczelnej Izby Aptekarskiej, podczas dyskusji na targach Forum Medicamentum 2008.

– Zakończyłoby się oferowanie nagród rzeczowych, dopłaty za zakup leku w określonej aptece czy promocje leków za jeden grosz – mówił prezes Kucharewicz, którego zdaniem oferta leków za jeden grosz prowadzi do wzrostu sprzedaży leków refundowanych, nadmiernego ich spożywania przez pacjentów lub potrzeby utylizacji: – Leki za jeden grosz pojawiły się po raz pierwszy w województwie podlaskim w 2004 roku. Nastąpił wtedy gwałtowny wzrost refundacji leków w porównaniu do lat 2002-2003.

Uczestnicy dyskusji zauważyli, że mimo zaostrzenia przepisów dotyczących reklamy w ostatniej nowelizacji prawa farmaceutycznego, niektóre podmioty znalazły furtkę prawną do reklamowania aptek poprzez pośrednią reklamę leków refundowanych.
– Z obserwacji Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego wynika, że po nowelizacji prawa farmaceutycznego wystąpił swoisty dualizm interpretacyjny związany z przepisami regulującymi reklamę – stwierdził Zbigniew Niewójt, zastępca GIF. – Istotnym jest, by odróżnić promocję produktu leczniczego od reklamy działalności apteki.
Orzekanie w tych przypadkach należy do różnych podmiotów. Jeśli chodzi o reklamę działalności aptek, podmiotem właściwym jest wojewódzki inspektorat farmaceutyczny. Natomiast w kwestiach związanych z reklamą produktu leczniczego, rozstrzyga GIF.

– Dlatego zakaz reklamy określonej apteki może wynikać z faktu, że zawarty w niej materiał promujący materiał farmaceutyczny nie spełniał wymogów ustawy – dodał Niewójt.

Przypomnijny przepis o reklamie aptek – art. 55 znowelizowanej ustawy Prawo farmaceutyczne: "Reklama nie może polegać na oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w zamian za dostarczenie dowodów, że doszło do nabycia produktu leczniczego".

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH