Jerzy Toczyski: naszym celem jest ochrona reputacji lekarza i firmy Jerzy Toczyski, prezes GSK

Od 2016 roku będziemy upubliczniać transfery świadczeń do przedstawicieli zawodów medycznych oraz organizacji działających w obszarze ochrony zdrowia, np. towarzystw naukowych - zapowiada w rozmowie z Rynkiem Zdrowia Jerzy Toczyski, prezes GSK.

Rynek Zdrowia: - Na czym polega zmiana modelu relacji pomiędzy GSK a środowiskiem lekarskim?
Jerzy Toczyski: - W 2014 roku podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu stosowania rozpowszechnionych na rynku praktyk, polegających na zatrudnianiu przez firmy farmaceutyczne lekarzy do prowadzenia wykładów oraz sponsorowaniu ich udziału w konferencjach naukowych. Obecnie nasze wsparcie dla organizatorów kongresów medycznych realizujemy tylko poprzez sponsoring wydarzeń przekazywany na rzecz towarzystw naukowych, a nie indywidualnych lekarzy.

Ponadto, wszelkie aktywności merytoryczne prowadzimy wyłącznie za pomocą wykwalifikowanych pracowników działu medycznego GSK, posiadających wykształcenie lekarskie. Na organizowanych przez nas sesjach i wykładach nie posiłkujemy się autorytetami i ekspertami zewnętrznymi.

To pracownicy medyczni GSK prezentują dane dotyczące naszych leków, starając się posługiwać zrównoważonym, naukowym przekazem, opartym na dostępnych publikacjach i z wykorzystaniem najbardziej aktualnej wiedzy o danym obszarze terapeutycznym.

Dodatkowo, wprowadziliśmy zmiany w sposobie wynagradzania przedstawicieli promujących nasze leki, rezygnując z oceny ich pracy w oparciu o realizację celów sprzedażowych, co jest nadal standardem w branży farmaceutycznej. Teraz nasi przedstawiciele oceniani są wyłącznie na podstawie posiadanych kompetencji oraz parametrów jakościowych ich pracy.

- W przypadku sponsoringu czy angażowania ekspertów zewnętrznych, nie wystarczyłoby samo ujawnienie konfliktu interesów przez lekarza? Nie obawiają się Państwo odpływu lekarzy do współpracy z innymi firmami?
- Chcieliśmy wyeliminować sytuacje, w których autorytet i ekspertyza lekarzy wykorzystywane są w kontekście działań edukacyjnych i promocyjnych prowadzonych przez firmę farmaceutyczną. A samo ujawnienie potencjalnego konfliktu interesów nie spowoduje przecież, że on zniknie, może natomiast wywołać pytania o charakter i zasadność relacji między firmą a danym lekarzem.

Naszym celem jest ochrona reputacji obu stron tak, aby lekarze mogli stosować nasze leki dla dobra pacjenta, bez obaw o to, jaki jest odbiór społeczny ich kontaktów z przemysłem.

- Branża farmaceutyczna wprowadza zasadę upubliczniania wysokości wynagrodzeń dla lekarzy i sponsoringu towarzystw naukowych oraz organizatorów konferencji dla lekarzy. Czy podejście GSK do Kodeksu Przejrzystości różni się od innych firm?

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH