Im dalej od miasta, tym trudniej o lek. Jak rządy innych państw wspierają małe apteki W trzech krajach Zjednoczonego Królestwa (Szkocja, Irlandia Północna i Walia) ustanowiono system działania "małych aptek" niezbędnych do zaopatrzenia w leki lokalnej społeczności. Fot. Steve Buissinne/Pixabay

W Polsce apteka sprzedając leki na receptę stosuje marżę 18,5 proc. Farmaceuci twierdzą, że taki procent nie pokrywa kosztów działania. Oczekiwany przez nich poziom marży na lekach refundowanych to 34 proc. Na czym jeszcze i jak mogą zarabiać apteki w Polsce i w Europie? Czy na sprzedawaniu preparatów niepotrzebnych?

Model wynagrodzeń aptek musi uwzględniać działania i usługi oczekiwane przez system opieki zdrowotnej, ich wartość (dla płatnika i systemu opieki zdrowotnej) oraz całkowite koszty świadczenia tych usług (oraz wymagania dotyczące dodatkowych inwestycji). Powinien zapewniać pozytywne zachęty do osiągania optymalnych wyników zdrowotnych poprzez produkty i usługi farmaceutyczne - głosi Raport WHO "The legal and regulatory framework for community pharmacies in the WHO European Region".

W praktyce rozwiązania w tym obszarze i zachęty są różne. W większości krajów model opiera się na jednym lub kilku składnikach wynagradzania określonych działań lub wyników.

Pierwszy składnik dotyczy wydawania produktu i zazwyczaj stanowi jedyną lub dominującą część wynagrodzenia apteki w większości krajów. Najczęstsze formaty to marża (liniowa lub regresywna), maksymalna cena refundacji i jedna lub kilka opłat za wydawanie (np. za opakowanie, za receptę lub za wizytę w aptece, czasami korygowana przez złożoność leczenia).

Polska: za niskie marże
W Polsce obowiązuje system marżowy. W przypadku leków na receptę marże ustalono na poziomie 18,5 proc. dla apteki. Farmaceuci twierdzą, że nie pokrywa to kosztów działania. Oczekiwany poziom marży na lekach refundowanych to 34 proc.

- Ponieważ marża na leki refundowane jest za niska, apteki - aby sfinansować dystrybucję leków refundowanych i zredukować stratę – są zmuszone sprzedawać towar wysokomarżowy (np. suplementy diety). Ustalenie marży urzędowej na zbyt niskim poziomie prowadzi więc do większej sprzedaży i konsumpcji preparatów, które pacjentom nie są potrzebne, a dodatkowo zwiększają ryzyko działań niepożądanych i interakcji z lekami - mówi Marcin Wiśniewski, prezes Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek.

W pierwszej połowie tego roku organizacja przygotowała raport "Apteki w Polsce", który dokonuje przeglądu danych, obrazuje obecny stan rynku aptecznego i zestawia trendy z doświadczeniami innych krajów unijnych.

- Wielokrotnie rozmawialiśmy na temat wysokości marż aptecznych na leki refundowane, tłumacząc, że te od wielu lat pozostają niezmienione, mimo że w tym czasie nałożono na apteki dodatkowe obciążenia. To spowodowało, że dziś wiele placówek znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Jeśli nikt się tym na poważnie nie zajmie trudno oczekiwać od aptek ciągłego zaangażowania w nowe projekty. One tego zwyczajnie nie udźwigną - mówiła niedawno w wywiadzie dla Rynku Aptek, prezes NRA, Elżbieta Piotrowska - Rutkowska.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.