Idzie nowe: stałe ceny leków, zakaz promocji w aptekach, podatek od producentów Marek Twardowski zapewnia, że proponowane rozstrzygnięcia będą się cieszyły wielkim zainteresowaniem...

Ministerstwo zamierza m.in. wprowadzić sztywne marże i ceny leków refundowanych oraz tzw. podatek Garattiniego. Jeśli projektowane przepisy wejdą w życie, nastąpi kres sprzedaży przez apteki leków poprzez promocje i rabaty.

Obecna praktyka ustalania cen maksymalnych na leki refundowane pozwala obniżyć aptekarzom ceny leków i w ten sposób walczyć o klienta.

Wiceminister Marek Twardowski potwierdził nam również, że zaprezentowane zostaną  szczegóły pozostałych ustaw: o prezesie Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych i ustawy prawo badań klinicznych. O wprowadzenia stałych marż od lat zabiegała m.in. Naczelna Izba Aptekarska.

Zlikwidować patologie
– Gdy w 2000 r. w ustawie o cenach zniesiono sztywne ceny leków i wprowadzono cenę maksymalną z możliwością jej obniżania, nastąpił systematyczny i gwałtowny wzrost nieprawidłowości, które od lat obserwujemy na rynku. Przepisy umożliwiły granie ceną na rynku – przypomniał podczas nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia (7 października) Grzegorz Kucharewicz, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Jego zdaniem, w siłę zaczęły rosnąć sieci aptek, które kumulują dwie marże: hurtową i detaliczną: – Pojawiły się zjawiska rabatowania, sięgające kilkudziesięciu procent, leki za jeden grosz lub dopłaty do leków dla pacjenta. Chcemy jednakowych cen na te same leki we  wszystkich aptekach. Te zaś powinny pełnić rolę placówki opieki zdrowotnej – mówił Grzegorz Kucharewicz.

Zgodnie z założeniami do projektu, lista  leków refundowanych będzie jeszcze bardziej precyzyjnie tworzona. Mają  w tym pomagać dwa nowe zespoły ekspertów: Rada Przejrzystości jako zespół doradczy i Komisja Ekonomiczna, która ma prowadzić negocjacje z firmami farmaceutycznymi m.in. dotyczące cen leków.

– W  ustawie refundacyjnej zaproponujemy rozstrzygnięcia, które będą cieszyły się niezwykłym zainteresowaniem stron tego systemu, czyli koncernów farmaceutycznych, hurtowni, aptek, pacjentów i mediów – obiecuje minister Twardowski.

Podatek od marketingu
Jednym z pomysłów resortu jest wprowadzenie tzw. podatku Garattiniego, który polega na odprowadzaniu przez wszystkie firmy farmaceutyczne w danym kraju kwoty, która jest równa 5 proc. ich wydatków na marketing, z przeznaczeniem na prowadzenie niezależnych od przemysłu badań i rejestrów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH