IBnGR o skutkach zakazu reklam leków OTC i suplementów diety Jednym ze skutków może być spadek przychodów budżetu państwa z tytułu podatków branży farmaceutycznej Fot. Archiwum

Co dla gospodarki, pacjentów i firm farmaceutycznych oznacza proponowany przez Ministerstwo Zdrowia całkowity zakaz reklamowania leków OTC i suplementów diety?

Według raportu przygotowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową najważniejsze skutki zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety to m.in. spadek wartości produkcji w przemyśle farmaceutycznym o około 1,7 mld zł rocznie, spadek przychodów budżetu państwa z tytułu podatków branży farmaceutycznej o kilkadziesiąt mln złotych rocznie, a także spadek konkurencyjności i innowacyjności polskich firm przemysłu farmaceutycznego - informuje interia.pl

W 2015 r. wartość aptecznego segmentu produktów bez recepty wyniosła 12,3 mld złotych, przy czym leki OTC odpowiadały za 6 mld zł, a suplementy diety za 2,8 mld zł. Odpowiada to łącznie za 72 proc. sprzedaży generowanej przez apteki produktów bez recepty. Straty dla branży, w związku z proponowanymi regulacjami, to nawet 1,9 mld zł, tj. ok. 6,5 proc. Według raportu przychody spadną również w branży komunikacji marketingowej o ok. 10 proc.

Zmiana jednak jest potrzebna, podkreślają autorzy raportu. Suplementy diety nie będące produktami leczniczymi podlegają prawu regulującemu reklamy żywności, nie jak leki - prawu farmaceutycznemu. To zaś daje pole do nadużyć. Tym niemniej, propozycja całkowitego zakazu reklam wyrobów medycznych może być nie tylko niezgodna z konstytucją, ale również prawem unijnym.

Więcej: biznes.interia.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.