IBnGR o skutkach zakazu reklam leków OTC i suplementów diety Jednym ze skutków może być spadek przychodów budżetu państwa z tytułu podatków branży farmaceutycznej Fot. Archiwum

Co dla gospodarki, pacjentów i firm farmaceutycznych oznacza proponowany przez Ministerstwo Zdrowia całkowity zakaz reklamowania leków OTC i suplementów diety?

Według raportu przygotowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową najważniejsze skutki zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety to m.in. spadek wartości produkcji w przemyśle farmaceutycznym o około 1,7 mld zł rocznie, spadek przychodów budżetu państwa z tytułu podatków branży farmaceutycznej o kilkadziesiąt mln złotych rocznie, a także spadek konkurencyjności i innowacyjności polskich firm przemysłu farmaceutycznego - informuje interia.pl

W 2015 r. wartość aptecznego segmentu produktów bez recepty wyniosła 12,3 mld złotych, przy czym leki OTC odpowiadały za 6 mld zł, a suplementy diety za 2,8 mld zł. Odpowiada to łącznie za 72 proc. sprzedaży generowanej przez apteki produktów bez recepty. Straty dla branży, w związku z proponowanymi regulacjami, to nawet 1,9 mld zł, tj. ok. 6,5 proc. Według raportu przychody spadną również w branży komunikacji marketingowej o ok. 10 proc.

Zmiana jednak jest potrzebna, podkreślają autorzy raportu. Suplementy diety nie będące produktami leczniczymi podlegają prawu regulującemu reklamy żywności, nie jak leki - prawu farmaceutycznemu. To zaś daje pole do nadużyć. Tym niemniej, propozycja całkowitego zakazu reklam wyrobów medycznych może być nie tylko niezgodna z konstytucją, ale również prawem unijnym.

Więcej: biznes.interia.pl

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH