GUS: firmy farmaceutyczne są najbardziej innowacyjnymi w Polsce Najwięcej przedsiębiorstw, które wprowadziły innowacje produktowe lub procesowe, to firmy farmaceutyczne. Fot. Archiwum

W latach 2012 - 2014 aktywność innowacyjną wykazało 18,6 proc. przedsiębiorstw przemysłowych oraz 12,3 proc. z sektora usług. Najwięcej innowacji było w firmach farmaceutycznych - wynika z danych GUS.

W sektorze przedsiębiorstw przemysłowych nastąpił nieznaczny wzrost w porównaniu z latami 2011 - 2013 kiedy innowacje wprowadziło 18,4 proc. tych przedsiębiorstw, ale spadek w sektorze usług, gdy było to 12,8 proc.

Jak wynika ze środowego komunikatu Urzędu, nowe lub istotnie ulepszone innowacje produktowe lub procesowe wprowadziło 17,5 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 11,4 proc. przedsiębiorstw z sektora usług (w latach 2011 - 2013 odpowiednio 17,1 proc. i 11,4 proc).

"W ramach innowacji produktowych, nowe lub istotnie ulepszone wyroby wprowadziło 10,7 proc. przedsiębiorstw przemysłowych, natomiast nowe lub istotnie ulepszone usługi - 4,7 proc. przedsiębiorstw z sektora usług. Spośród innowacji procesowych przedsiębiorstwa przemysłowe najczęściej wdrażały nowe metody wytwarzania wyrobów i usług (10 proc.), a podmioty w sektorze usług - nowe metody wspierające procesy w przedsiębiorstwach (6,1 proc)" - napisano w komunikacie.

Najwięcej przedsiębiorstw, które wprowadziły innowacje produktowe lub procesowe, to firmy farmaceutyczne produkujące podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - to 45,6 proc. wszystkich innowacyjnych przedsiębiorstw. Kolejne, to przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją chemikaliów i wyrobów chemicznych (38,9 proc.).

W sektorze usług najwięcej innowacji było w firmach ubezpieczeniowych, reasekuracjnych oraz funduszach emerytalnych - 64,8 proc, w firmach zajmujących się badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi - 33,6 proc.

Spośród innowacji organizacyjnych przedsiębiorstwa przemysłowe wprowadzały najczęściej nowe procedury organizacyjne (6,2 proc.), natomiast podmioty w sektorze usług - nowe metody podziału zadań i uprawnień decyzyjnych (7,3 proc.).

Z innowacji marketingowych w przemyśle najwięcej przedsiębiorstw wprowadziło zmiany w projekcie/konstrukcji lub opakowaniu wyrobów lub usług (4,4 proc.), a w sektorze usług - w nowych mediach lub technikach promocji produktów (5,4 proc).

GUS podał, że nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych w 2014 r. wyniosły 246 mld 21,6 mln zł, a w przedsiębiorstwach z sektora usług - 129 mld 95,2 mln zł.

W przedsiębiorstwach przemysłowych dominowały nakłady inwestycyjne, które stanowiły 75,3 proc. wszystkich nakładów na innowacje. Przedsiębiorstwa z sektora usług najwięcej środków przeznaczyły na inwestycje (43,2 proc.) oraz na działalność badawczo - rozwojową (22,7 proc.).

Nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz w sektorze usług finansowane były głównie ze środków własnych (69,2 proc. ) nakładów na innowacje w przedsiębiorstwach przemysłowych i 67 proc. w sektorze usług).

Mniejszy udział w tych nakładach stanowiły środki pozyskane z zagranicy (odpowiednio 10,1 proc. i 16,6 proc.). Na przestrzeni lat 2012 - 2014 największe nakłady na działalność innowacyjną wśród przedsiębiorstw przemysłowych zostały poniesione w 2014 r., natomiast w odniesieniu do przedsiębiorstw z sektora usług - w 2012 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH