GUS: firmy farmaceutyczne są najbardziej innowacyjnymi w Polsce Najwięcej przedsiębiorstw, które wprowadziły innowacje produktowe lub procesowe, to firmy farmaceutyczne. Fot. Archiwum

W latach 2012 - 2014 aktywność innowacyjną wykazało 18,6 proc. przedsiębiorstw przemysłowych oraz 12,3 proc. z sektora usług. Najwięcej innowacji było w firmach farmaceutycznych - wynika z danych GUS.

W sektorze przedsiębiorstw przemysłowych nastąpił nieznaczny wzrost w porównaniu z latami 2011 - 2013 kiedy innowacje wprowadziło 18,4 proc. tych przedsiębiorstw, ale spadek w sektorze usług, gdy było to 12,8 proc.

Jak wynika ze środowego komunikatu Urzędu, nowe lub istotnie ulepszone innowacje produktowe lub procesowe wprowadziło 17,5 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 11,4 proc. przedsiębiorstw z sektora usług (w latach 2011 - 2013 odpowiednio 17,1 proc. i 11,4 proc).

"W ramach innowacji produktowych, nowe lub istotnie ulepszone wyroby wprowadziło 10,7 proc. przedsiębiorstw przemysłowych, natomiast nowe lub istotnie ulepszone usługi - 4,7 proc. przedsiębiorstw z sektora usług. Spośród innowacji procesowych przedsiębiorstwa przemysłowe najczęściej wdrażały nowe metody wytwarzania wyrobów i usług (10 proc.), a podmioty w sektorze usług - nowe metody wspierające procesy w przedsiębiorstwach (6,1 proc)" - napisano w komunikacie.

Najwięcej przedsiębiorstw, które wprowadziły innowacje produktowe lub procesowe, to firmy farmaceutyczne produkujące podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - to 45,6 proc. wszystkich innowacyjnych przedsiębiorstw. Kolejne, to przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją chemikaliów i wyrobów chemicznych (38,9 proc.).

W sektorze usług najwięcej innowacji było w firmach ubezpieczeniowych, reasekuracjnych oraz funduszach emerytalnych - 64,8 proc, w firmach zajmujących się badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi - 33,6 proc.

Spośród innowacji organizacyjnych przedsiębiorstwa przemysłowe wprowadzały najczęściej nowe procedury organizacyjne (6,2 proc.), natomiast podmioty w sektorze usług - nowe metody podziału zadań i uprawnień decyzyjnych (7,3 proc.).

Z innowacji marketingowych w przemyśle najwięcej przedsiębiorstw wprowadziło zmiany w projekcie/konstrukcji lub opakowaniu wyrobów lub usług (4,4 proc.), a w sektorze usług - w nowych mediach lub technikach promocji produktów (5,4 proc).

GUS podał, że nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych w 2014 r. wyniosły 246 mld 21,6 mln zł, a w przedsiębiorstwach z sektora usług - 129 mld 95,2 mln zł.

W przedsiębiorstwach przemysłowych dominowały nakłady inwestycyjne, które stanowiły 75,3 proc. wszystkich nakładów na innowacje. Przedsiębiorstwa z sektora usług najwięcej środków przeznaczyły na inwestycje (43,2 proc.) oraz na działalność badawczo - rozwojową (22,7 proc.).

Nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz w sektorze usług finansowane były głównie ze środków własnych (69,2 proc. ) nakładów na innowacje w przedsiębiorstwach przemysłowych i 67 proc. w sektorze usług).

Mniejszy udział w tych nakładach stanowiły środki pozyskane z zagranicy (odpowiednio 10,1 proc. i 16,6 proc.). Na przestrzeni lat 2012 - 2014 największe nakłady na działalność innowacyjną wśród przedsiębiorstw przemysłowych zostały poniesione w 2014 r., natomiast w odniesieniu do przedsiębiorstw z sektora usług - w 2012 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.