GIF w sprawie reklamy i programów lojalnościowych w aptekach

Główny Inspektor Farmaceutyczny przedstawił stanowisko w zakresie stosowania programów lojalnościowych w świetle zakazu reklamy działalności aptek i punktów aptecznych, który został wprowadzony ustawą o refundacji leków.

W opinii Głównego Inspektora Farmaceutycznego programy lojalnościowe są formą reklamy działalności aptek.

Jak wywodzi GIF, celem programów lojalnościowych jest: pozyskanie grupy lojalnych klientów regularnie nabywających towary lub korzystających z usług organizatora programu lojalnościowego (bądź zleceniodawcy organizacji programu lojalnościowego), kształtowanie pozytywnego wizerunku wśród klientów, obniżki kosztów dotarcia do klienta z kolejną ofertą, jak również rozpoznanie potrzeb klientów.

Programy lojalnościowe zapewniają nie tylko podniesienie sprzedaży i często osłabienie pozycji konkurencji, ale i bezpłatną reklamę, gdyż przyciągają klientów do konkretnych aptek zachęcając ich w ten sposób do nabywania produktów leczniczych. Dystrybutorzy próbują w ten sposób zachęcić pacjentów, którzy rozpoznając znak programu motywowani są do dokonywania zakupów, uzyskując w ten sposób dodatkowe korzyści.

Dlatego w opinii Głównego Inspektora Farmaceutycznego programy lojalnościowe są formą reklamy działalności aptek, gdyż stanowią zachętę do kupna produktów leczniczych wyłącznie we wskazanych aptekach w celu zwiększenia ich obrotów.

Czytaj też. Przychodzi "baba" do aptekarza po opiekacz... Już nie przyjdzie?

GIF rozważa też dopuszczalność rozpowszechniania informacji o promocjach cenowych produktów leczniczych nieobjętych refundacją. Według GIF, reklama produktów leczniczych OTC jest dozwolona na terenie apteki oraz w magazynach i pismach, pod warunkiem, że spełnia wszystkie wymagania prawne określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych.

Niemniej jednak w przypadku reklamowania obniżek produktów leczniczych przez podmioty odpowiedzialne, należy zwrócić uwagę na cienką granicę między reklamą produktów leczniczych na terenie apteki, a reklamą apteki jako takiej.

Konstruowanie reklam, na których będą się znajdowały hasła zachęcające nie tylko do nabycia produktu leczniczego po obniżonej cenie, ale do nabycia go w aptece, w której reklama się znajduje, według powyższej definicji będzie mogło nosić cechy reklamy apteki bądź jej działalności.

Więcej: http://www.katowice.oia.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH