GIF nakazał zaprzestanie reklamowania leku w radiu

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestanie reklamy radiowej Rostilu. Zdaniem GIF reklama wprowadza odbiorców w błąd i zawiera informacje niezgodne z charakterystyką produktu leczniczego.

W reklamie leku emitowanej w stacjach radiowych pada m.in. hasło: "przyczyny żylaków są dwie: osłabienie żył i zakrzepy". Tymczasem - jak wskazuje GIF - zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej mechanizm powstawania żylaków nie jest w pełni wyjaśniony.

Zdaniem GIS w błąd może również wprowadzać hasło: "ból nóg, obrzęki i kurcze wskazują na żylaki", ponieważ te objawy "mogą być wywoływane różnymi chorobami wymagającymi odpowiedniej diagnostyki". Takie stwierdzenie może powodować, że odbiorcy reklamy będą stosować Rostil, mimo że mogą wymagać zupełnie innego leczenia.

Substancją czynną Rostilu jest wapnia dobezylan jednowodny i - zgodnie z charakterystyką produktu leczniczego - jest to lek stosowany w "leczeniu objawów przewlekłej niewydolności krążenia żylnego kończyn dolnych (żylaki): ból, kurcze, mrowienie, obrzęk, zmiany skórne na tle zastojów krwi".

Zdaniem GIF treść reklamy informująca, że lek likwiduje osłabienie żył i zakrzepy jest niezgodna z charakterystyką produktu leczniczego. "Nie ma danych klinicznych wskazujących, że leczenie dobezylatem wapnia spowodowało ustąpienie żylaków i wyleczenie" - zauważa Inspektor.

W decyzji GIF nakazującej natychmiastowe zaprzestanie tej reklamy napisano, że w toku wcześniejszego postępowania producent Rostilu wyjaśnił, że zdecydowana większość badań klinicznych wskazuje, że "pierwszorzędnym czynnikiem odpowiedzialnym za powstawanie żylaków jest niewydolność zastawek żylnych, która jest wynikiem toczącego się procesu zakrzepowego".

Ponadto producent zaznaczył, że skuteczność Rostilu w zwalczaniu przewlekłej niewydolności żylnej została potwierdzona w badaniach klinicznych i jego zdaniem reklama jest zgodna z Prawem farmaceutycznym.

Główny Inspektor Farmaceutyczny nie podzielił tego stanowiska i uznał, że "informacje dotyczące korzystnych efektów klinicznych uzyskanych z zastosowaniem dobezylatu wapnia, pomimo że charakterystyka produktu leczniczego takich informacji nie zawiera, mogą być zamieszczane w piśmiennictwie adresowanym do lekarzy, nie zaś w reklamie produktu leczniczego". Jak wyjaśnił GIS, zgodnie z prawem reklama powinna być zgodna z charakterystyką produktu leczniczego.

Decyzja GIF o zaprzestaniu reklamy radiowej ma rygor natychmiastowej wykonalności. Strona, której ona dotyczy, może w ciągu 14 dni zwrócić się do GIF z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.