GIF nakazał zaprzestania emisji spotu dot. szczepień przeciw pneumokokom Zdaniem GIF spot przestawia wskazania do stosowania leku "w sposób nieodpowiedni i zatrważający, wzbudzający w odbiorcy uczucie strachu i zagrożenia". Fot. Archiwum

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestanie emisji spotu telewizyjnego zachęcającego do szczepień przeciw pneumokokom. Zdaniem GIF w rzeczywistości jest to reklama szczepionki Prevenar 13, a spot nieodpowiednio przedstawia wskazania do stosowania leku i powoduje lęk.

W spocie, który wzbudził zastrzeżenia GIF, pojawia się komunikat: "już w drugim miesiącu zaszczep dziecko przeciwko pneumokokom - najczęstszej przyczynie zgonów małych dzieci na świecie, której można zapobiec dzięki szczepieniom".

Zdaniem GIF komunikat ten przestawia wskazania do stosowania leku "w sposób nieodpowiedni i zatrważający, wzbudzający w odbiorcy uczucie strachu i zagrożenia". Natomiast zgodnie z prawem reklama leku nie może mieć formy zatrważającej i błędnie informować o wskazaniach terapeutycznych.

W odpowiedzi spółka Pfizer Polska wyjaśniła, że emitowany spot nie jest reklamą leku, ale elementem kampanii edukacyjnej dotyczącej szczepień ochronnych przeciwko pneumokokom (Streptococcus pneumoniae, czyli dwoinka zapalenia płuc). Przekonywała także, że spot nie wskazuje na żadną z trzech zarejestrowanych w Polsce szczepionek przeciw pneumokokom.

Firma nie zgodziła się z opinią, że spot jest nieodpowiedni lub zatrważający. Wskazywała, że również resort zdrowia, powołując się na dane WHO, informował, że "zakażenia pneumokokowe to najczęstsza przyczyna zgonów, powoduje ona na świecie ponad 1,6 mln zgonów rocznie dzieci poniżej 5 roku życia". Zdaniem spółki spot obiektywnie prezentuje problem społeczny związany z brakiem szczepień.

GIF jednak nie podzielił tej argumentacji i ocenił, że spot nie jest kampanią edukacyjną lecz reklamą leku. Wskazał, że choć w spocie nie wymieniono nazwy leku, to odbiorca komunikatu bez trudu może ją ustalić - wystarczy, że skorzysta z danych zamieszczonych na stronie internetowej, której adres jest podany w spocie.

- W ocenie GIF przekazy zawarte w przedmiotowej reklamie, zarówno w warstwie werbalnej, jak i wizualnej, są nieadekwatnymi środkami wyrazu w odniesieniu do problemu, o którym informuje spot. Przekaz werbalny dotyczący śmiertelności dzieci zakażonych Streptococcus pneumoniae gra na emocjach rodziców i wzbudza w nich poczucie winy i krzywdzenia dziecka - czytamy w decyzji GIF z 1 września, opublikowanej na stronie GIF.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH