GIF: jak rozliczyć reklamę leku wycofaną z emisji

Problem dotyczy reklam, które Główny Inspektor Farmaceutyczny uznał za sprzeczne z obowiązującymi przepisami i nakazał wstrzymanie ich emisji.

Po uprawomocnieniu się tej decyzji, Inspektorat zawiadamiał pisemnie urzędy skarbowe, aby podjęły one czynności mające na celu prawidłowość rozliczenia i kwalifikacji kosztów reklamy leku.

Jak informuje nas GIF, decyzje nakazujące natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktu leczniczego, mogą mieć również swoje konsekwencje podatkowe w związku z kwestią zaliczenia ponoszonych wydatków na reklamę jako kosztu uzyskania przychodu:

– W związku z powyższym, Główny Inspektorat Farmaceutyczny informuje właściwe organy podatkowe o zaistniałym stanie faktycznym – wyjaśnia Magdalena Wojciechowicz, dyrektor departamentu prawnego GIF.

– Główny Inspektor Farmaceutyczny nie dokonuje kwalifikacji kosztów reklamy produktów leczniczych. Interpretację kwestii dotyczącej problematyki zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na reklamę produktów leczniczych, która narusza przepisy Prawa farmaceutycznego. Główny Inspektor Farmaceutyczny pozostawia pozostawia ocenie organom właściwym, czyli urzędom skarbowym – wyjaśnia dyrektor Wojciechowicz.

Zdaniem prawników, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

– Te warunki spełnia reklama, chociaż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia reklamy na potrzeby tej ustawy. Dlatego należy odwołać się w tym zakresie do przepisów Prawa farmaceutycznego, w świetle którego reklama produktów leczniczych to działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych – argumentują mecenas Urszula Gruszko i mecenas Dariusz Tychowski z kancelarii adwokackiej Katarzyny Bondaryk.

Dlatego – ich zdaniem – wydatki na reklamę produktów leczniczych bądą miały niewątpliwie związek z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą, ponieważ przełożą się niewątpliwie na wielkość osiąganych przez firmę przychodów ze sprzedaży reklamowanych leków.

Więcej: www.rynekaptek.pl
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH