W branży farmaceutycznej kryzysu nie odczuwa się. Wręcz trwają poszukiwania pracowników, a właściciele stołecznych aptek zaczęli kierować oferty pracy bezpośrednio do studentów Wydziału Farmaceutycznego na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

W końcu w Polsce działa ponad 100 producentów leków, prawie 700 hurtowni farmaceutycznych oraz ponad 12 tys. aptek.

Studenci nie kryją zadowolenia. Niektórzy w ciągu zaledwie kilku miesięcy otrzymali już parę ofert pracy. Kierownicy aptek, w poszukiwaniu pracowników osobiście przyjeżdżają na uczelnię. Studenci jednak z wyborem pracy nie spieszą się. Uważają, każda kolejna oferta będzie korzystniejsza od poprzedniej.

Dobrą sytuację dla całej branży na rynku pracy potwierdzają eksperci, z którymi rozmawiała Gazeta Wyborcza.

Ewa Tomczak - dyrektor zarządzająca firmy Diversa Talentor oferującej m.in. usługi rekrutacji specjalistycznej mówi, że mimo kryzysu nie brakuje ofert pracy dla kadry menedżerskiej w branży farmaceutycznej. Jest ich mniej niż w zeszłym roku, ale to spadek o wiele mniejszy niż w większości branż.

W opinii Tomczak farmacja z natury jest bardziej odporna na kryzysy. W Polsce stale bowiem podnosi się poziom opieki medycznej i rośnie zapotrzebowanie na nowe leki.

Jej zdaniem prognozy sprzedaży w branży na 2009 rok są dodatnie, a to wszystko daje miejsca pracy. Podobnie uważa Joanna Piec-Gajewska, ekspert od rynku pracy, która twierdzi, że w czasach ogólnego kryzysu stawiamy na oszczędności i przygotowujemy się na zmiany. Przez to jesteśmy narażeni na stres i bezsenność. A to dla tej właśnie branży jest świetnym polem do popisu i kolejnym kierunkiem rozwoju.

Farmaceutom więc pracy nie zabraknie. A oferty są coraz intratniejsze - pisze GW.

Kilka lat temu prawie wszyscy farmaceuci zaraz po studiach decydowali się na pracę w aptekach. Dziś w dużych firmach farmaceutycznych można zarobić dwa, trzy razy więcej. Farmaceutom oferuje się więc pracę w wielu działach: począwszy od sprzedaży, marketingu poprzez badania i rozwój, a na logistyce i finansach kończąc. Najwięcej, bo prawie 60 proc. ogłoszeń o pracę to oferty dla przedstawicieli handlowych.

Skąd tak duże oczekiwania względem handlowców w branży farmaceutycznej? - Zmiany w ustawie o prawie farmaceutycznym sprawiły, że handlowcy bez zgody kierownika poradni nie mogą spotykać się z lekarzami w czasie, gdy ci przyjmują pacjentów. To powoduje, że handlowcy muszą więcej czasu poświęcać na kontakt z aptekarzami, znać się na ekspozycji produktów w aptekach.

Absolwenci farmacji najczęściej zaczynają karierę w sprzedaży na stanowisku przedstawiciela farmaceutycznego. Na starcie otrzymują od 3-5 tys. zł brutto do 7 tys. zł w dużych firmach. Po kilku latach pracy doświadczony przedstawiciel farmaceutyczny zarobi nawet 8-9 tys. zł. Później mogą zostać przedstawicielami medycznymi i sprzedawać swoje produkty w aptekach. Na początek zarobią 5-7 tys. zł., a gdy awansują na  stanowisko kierownika regionalnego, następnie na młodszego kierownika produktu i ostatecznie kierownika produktu, ich średnia pensja wyniesie 12 -15 tys. zł brutto.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.