Farmaceuci mówią "nie" zniesieniu zakazu reklamy aptek

Od miesięcy trwa akcja lobbingowa, dezinformująca, jakoby to apteki nie mogły obecnie informować pacjentów o tańszych odpowiednikach leków lub obniżać cen leków pełnopłatnych - przypomina dr farm. Stanisław Piechula, wiceprezes Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej.

Tymczasem każda apteka ma ustawowy obowiązek informować pacjentów o tańszych odpowiednikach i może dowolnie obniżać ceny leków pełnopłatnych, czyli innych niż refundowanych przez NFZ o stałych cenach we wszystkich aptekach.

Celem tego lobbingu i nagonki na ustawodawcę jest doprowadzenie do usunięcia z prawa farmaceutycznego lub złagodzenia zapisów dotyczących zakazu reklamy aptek - Art. 94a.1. "Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego".

Zapis ten sprawił, że aptekarze, właściciele pojedynczych aptek, którzy często nie dawali sobie rady z ostrą konkurencją reklamową prowadzoną przez sieci aptek, wreszcie złapali oddech. Okazało się, że pacjenci się uspokoili, wybierają znowu swoje najbliższe apteki, nie dostają gorączki na hasło "leki po 1 groszu" lub "promocja leku" i nie biegają po aptekach wykupując niepotrzebne specyfiki, które później często w oryginalnie zamkniętych opakowaniach były zwracane do utylizacji.

Apteki zbierające od pacjentów przeterminowane lub niepotrzebne preparaty do utylizacji nie odnotowują już wyrzucania pełnych opakowań drogich leków refundowanych, które masowo kupowano w 1-groszowych promocjach.

Jednak to uspokojenie pacjentów niekorzystnie wpłynęło na apteki, które poprzez marketing potrafiły rozkręcać spiralę swoich obrotów, często wspomagając tym samym niepotrzebne spożycie leków, plasujące Polskę na drugim miejscu w ilości zażywanych specyfików. Warto także być świadomym dalszych wydatków i skutków z tego wynikających, jak lekozależność, zatrucia lekami, wzrost refundacji i lądująca w koszu masa przeterminowanych pozycji.

Czytaj też. Organizacje do resortu zdrowia: zakaz reklamy aptek jest nieprecyzyjny i szkodliwy

Podczas prowadzonej akcji lobbingowej o usunięcie zakazu reklamy aptek przekazywane są informacje, że to farmaceuci nie mogą promować swojej działalności, że to aptekarze płacą wysokie kary za reklamę i chcą usunięcia tego zakazu. Jest to ewidentne kłamstwo!

W Polsce ustawowym reprezentantem wszystkich farmaceutów czy aptekarzy są izby aptekarskie i są one zdecydowanie za utrzymaniem, a nawet jeszcze większym zaostrzeniem zakazu reklamy, nie tylko aptek ale i leków, gdyż naszym zdaniem pacjent powinien kupować je tylko wtedy, gdy są one mu niezbędne, a nie wtedy, gdy je ktoś dobrze zareklamuje.

Zakaz reklamy aptek i leków powinien być wpisany do lekowej polityki bezpieczeństwa państwa, bardzo dobrze się zatem stało, że rząd nie chce łagodzić zakazu reklamy aptek - to przede wszystkim dbałość o zdrowie Polaków.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH