Dania: eksperci o związkach branżowych pism medycznych z farmacją

Branżowe pisma medyczne mają zbyt silne związki z sektorem farmaceutycznym, twierdzą badacze z The Nordic Cochrane Centre w Kopenhadze.

Według głównego autora studium, Petera Gøtzsche, zachodzi oczywisty konflikt interesów: pisma branżowe sektora medycznego publikują wyniki fundowanych przez firmy farmaceutyczne testów klinicznych leków, chcąc w ten sposób podnieść własny prestiż i zarabiają dodatkowo na reprintach swoich numerów z tymi testami.

Zespół Gøtzschego dokonał pomiaru cytowań 1353 losowo wybranych testów klinicznych, publikowanych w latach 1996-1997 i 2005-2006 w takich pismach jak: The New England Journal of Medicine (NEJM), The Journal of the American Medical Association (JAMA), The Lancet, The British Medical Journal (BMJ), Archives of Internal Medicine i Annals of Internal Medicine. Pisma te stanowią czołówkę medycznej prasy branżowej. 

Jak odkryto, testy kliniczne sponsorowane przez sektor farmaceutyczny mają tendencję do uzyskiwania większej ilości cytowań niż testy niefinansowane przez przemysł. Oznacza to, że rośnie jeden z najważniejszych parametrów rynkowych danego pisma – wskaźnik cytowań tzw. impact factor. Wskaźnik ten jest równy rosnącej liczbie cytowań, jakie każdy artykuł publikowany w danym piśmie uzyskał w publikacjach akademickich i jest miarą prestiżu rynkowego danego tytułu. 

Jak przyznały zespołowi badawczemu niektóre tytuły, zarobiły one sporo na sprzedaży reprintów między 2005 i 2006 rokiem. BMJ potwierdził, że w okresach objętych badaniem, sprzedał około 1 mln reprintów, co podniosło przychody o 3 proc. Jednak wydawcy NEJM, JAMA, Archives of Internal Medicine i Annals of Internal Medicine, odmówili odpowiedzi zespołowi Gøtzschego, tłumacząc, że „publikacja informacji finansowych nie leży w ich polityce” – pisze Nature. 

Gøtzsche i jego koledzy wyjaśniają też, dlaczego teksty zawierające sponsorowane przez przemysł farmaceutyczny testy kliniczne leków, zbierają więcej cytatów niż inne. Dzieje się tak na skutek ich układu. Firmy farmaceutyczne publikują, bowiem wiele następnych prac zawierających nowe wyniki oraz studiów zawierających rewizje poprzednich prac z danego problemu. 

Sponsorowane przez firmy testy kliniczne są także większych rozmiarów niż testy wykonywane przez niezależne ośrodki, co prowadzi do zwiększenia liczby cytowań. 

Harvey Marcovitch, dyrektor w organizacji wydawców The Council of Science Editors, komentujący pracę zespołu, uważa, że konflikt interesów w pismach branżowych wymaga bliższej uwagi, ale wierzy, że największe pisma medyczne, w których zespoły składają się z profesjonalistów, sprawdzają materiały, które są sprzedawane w reprintach. Marcovitch jest także edytorem-współpracownikiem BMJ. 

Aby ochronić się przed konfliktem interesów Gøtzsche proponuje, by pisma ujawniały swoje przychody pochodzące z reprintów i innych tego typu źródeł. Współautor badań, Andreas Lundh, wysuwa propozycję, aby pisma publikowały przychody wygenerowane przez pojedyncze artykuły w ten sam sposób, w jaki publikują statystykę cytowań pochodzących z każdego materiału.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.