Biotechnologia: nisza dla polskich firm

W ostatnich latach w Polsce obserwujemy bardzo szybki wzrost biotechnologicznych start-up. Zwiększa się także finansowanie projektów badawczo-rozwojowych z tego sektora, zarówno w części prywatnej, jak i w projektach finansowanych z pieniędzy publicznych, realizowanych głównie na uczelniach.

- Zauważamy też ciekawe zjawisko w środowisku naukowym, w którym następuje zmiana zainteresowania naukowców z kierunku realizowania projektów stricte naukowych, poznawczych na projekty badawczo-rozwojowe - zauważył prof. Tadeusz Pietrucha, prezes Bio-tech Consulting, podczas konferencji Life Science 2013, zorganizowanej przez kancelarię Greenberg & Traurig Maher LLP (Warszawa, 20 stycznia br.).

Zdaniem profesora Pietruchy, owa reorientacja środowiska naukowego w stronę realizacji projektów, które w przyszłości mają szansę na komercjalizację, może być efektem rozdzielenia mechanizmu finansowania nauki. - Finansowaniem projektów badawczych zajmuje się Narodowe Centrum Nauki w Krakowie. Z drugiej strony mamy sponsora w postaci Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które realizuje projekty mające wyraźnie określony cel aplikacyjny.

Jeden z najciekawszych trendów ostatnich lat jest także znalezienie przez rodzime, najbardziej dynamiczne firmy farmaceutyczne niszy rynkowej w postaci realizacji prac badawczo-rozwojowych, mających na celu tworzenie nowych leków.

Najwięksi gracze rynku farmaceutycznego zorientowali się, że finansowanie całego projektu badawczo-rozwojowego w przypadku nowych leków jest dla nich bardzo ryzykowne.

- Duże firmy posiadają własne centra badawczo-rozwojowe, jednak główne źródło przychodów tych firm pochodzi z wprowadzania na rynek nowych leków, pozyskiwanych w podmiotach zewnętrznych. Te zaś, wykorzystując projekty powstające na uczelniach lub realizując własne pomysły, rozwijają nowe koncepcje. Ponieważ nie są w stanie samodzielnie wprowadzić nowego leku na rynek, ich celem jest rozwinięcie tych projektów do drugiego etapu badań klinicznych. Wtedy już mamy do czynienia z bardzo atrakcyjnym produktem rynkowym do komercjalizacji przez największe koncerny międzynarodowe - opisuje prof. Pietrucha.

Jedną z firm, która przyjęła taką strategię jest Polpharma. W tym celu powołała nawet oddzielną jednostkę - Polpharma Biologics, która zajmuje się budowaniem dodatkowej wartości firmy w oparciu o produkcję leków biotechnologicznych.

- Obecnie wartość firmy można budować nie tylko na podstawie sprzedaży produktów, ale np. poprzez wprowadzenie elementów konkurencyjności wobec innych graczy na rynku, którzy prowadzą prace nad rozwojem leku biopodobnego. Jedną ze strategii zdobycia przewagi nad tymi podmiotami jest budowanie barier wejścia dla konkurencji na każdym etapie powstawania produktu biotechnologicznego - przekonywał Piotr Zień, dyrektor ds. projektów naukowych Polpharma Biologics.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.