Wysokość publicznych środków na leki powinna się zwiększać, bo nowe cząsteczki oznaczają większe wydatki. Jednak rynek leków we wszystkich krajach jest regulowany. Tak jest też w Polsce

Rynek Zdrowia: – Uczestnicy rynku farmaceutycznego zarzucają Ministerstwu Zdrowia arogancję i nieuwzględnianie ich uwag w procesie legislacyjnym. Przykład z ostatnich miesięcy – rozporządzenie w sprawie reklamy leków.

Artur Fałek: – W większości są to nieporozumienia. Nie wiem, dlaczego twierdzi się, że ministerstwo nie brało pod uwagę opinii dotyczących rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych.

To rozporządzenie było w konsultacjach społecznych i większość z uwag, jakie napłynęły, została uwzględniona. Tak naprawdę w tym rozporządzeniu najwięcej kontrowersji budzi artykuł 13, który reguluje okoliczności spotykania się przedstawicieli medycznych z lekarzami. Zdaniem ministerstwa, spotkania powinny się odbywać poza godzinami pracy i dalsze dyskutowanie tej kwestii nie miało sensu. Ministerstwo było pewne celu, jaki chce osiągnąć.

Było też pewne, że rozwiązanie spotka się z oporem podmiotów, biorąc pod uwagę nadesłane opinie. Te uwagi branży nie zostały zlekceważone, zostały rozważone, ale ministerstwo zdecydowało się wprowadzić swoje rozwiązanie.

– Chcecie utrzymać przepis, który zdaniem branży jest niezgodny z prawem?

– Proszę mi wskazać przepis, który złamaliśmy tą regulacją. Nie ma takiego.

– A Konstytucja?

– Konstytucja bardzo ogólnie odnosi się do wielu rzeczy i musimy pamiętać, że z ogólnej zasady zapisanej w Konstytucji, chociażby swobody działalności gospodarczej, nie można wywodzić wszystkiego.

Mamy do czynienia z rynkiem, który nie jest w pełni swobodnym. Rynek leków, zwłaszcza refundowanych, we wszystkich krajach jest regulowany. Regulacje dotyczące reklamy leków w państwach europejskich wywodzą się z dyrektyw unijnych. Podstawa prawna we wszystkich krajach jest taka sama, natomiast rozwiązania różnią się, przy czym te różnice nie są zbyt duże.

– Rozporządzenie ma zbyt daleko ingerować w życie zawodowe lekarza...

– Tym rozporządzeniem wcale nie wskazujemy, gdzie te spotkania mają się odbywać. Regulacja dotyczy tylko spotkań na terenie zakładów opieki zdrowotnej. Ministerstwo chce mieć gwarancję, że czas pracy lekarza, który jest finansowany ze środków publicznych na udzielanie świadczeń, nie będzie poświęcany na cele reklamowe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH