Analiza: wzrost nakładów na reklamę leków w I kw. 2015 r. Firmy z branży farmaceutycznej przeznaczyły na promocję kwotę o 5% większą. Fot. archiwum

W pierwszym kwartale 2015 roku firmy z branży farmaceutycznej przeznaczyły na promocję ponad 262 miliony złotych. Kwota ta była o 5% wyższa w stosunku do analogicznego okresu 2014 roku - wynika z analiz domu mediowego Codemedia.

W pierwszym kwartale zdecydowanie największa pula wydatków została przeznaczona na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków, na którą firmy wydały ponad 255 milionów (97% całego budżetu). 2% nakładów - ponad 5,5 milionów - przeznaczono na promocję usług zdrowotnych.

Budżet przeznaczony na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków był w pierwszym kwartale tego roku nieznacznie mniejszy - o 3% niż w ostatnim kwartale 2014 roku, ale o 4% wyższy niż w okresie styczeń - marzec 2014.

Najwięcej nakładów pochłonęła promocja środków przeciwko przeziębieniu (90 milionów), witamin, środków pobudzających i odpornościowych (49 milionów) i środków wspomagające układ trawienny (20 milionów).

Pierwszy kwartał przyniósł nieznaczny wzrost wydatków na promocję usług zdrowotnych - o 3% w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku i o 12% w stosunku do pierwszego kwartału zeszłego roku.

Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji swoich usług i produktów telewizję, inwestując w to medium 63% swojego budżetu marketingowego - 166 milionów zł (dane I - III 2015 r, Codemedia). Kampanie reklamowe były emitowane głównie w takich stacjach jak Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. Wydatki na telewizję spadły o 12% w stosunku do ostatniego kwartału 2014, a w stosunku do okresu styczeń - marzec 2014 o 2%.

19% nakładów – ponad 50 milionów złotych – kosztowała sektor reklama radiowa. Ich wysokość wzrosła o 37% w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o 22% w stosunku do I kwartału ubiegłego roku. Zdecydowanym liderami były radia RMF FM i Radio Zet. Za nimi, ze znacznie mniejszym udziałem, uplasowały się: Jedynka, Trójka i TOK FM. Spory udział notowała także sieć stacji Złote Przeboje.

Wydatki na Internet pochłonęły 7% nakładów czyli sumę ponad 17 milionów złotych. Kwota ta jest o 68% wyższa niż w okresie październik-grudzień 2014 i o 6% w stosunku do pierwszego kwartału minionego roku. Najczęściej w kampaniach wykorzystywano portale horyzontalne - Onet.pl, Wp.pl i Gazeta.pl.

Jak zauważa Piotr Bieńko, prezes Codemedia, firmy z branży farmaceutycznej w swoich działaniach reklamowych wykorzystują przede wszystkim telewizję, której udział utrzymuje się na stabilnym poziomie.

- Warto zauważyć stosunkowo wysoki udział stacji radiowych w podziale tortu reklamowego tej kategorii. Jest to w dużej mierze spowodowane dużymi rabatami, jakie otrzymują marketerzy decydując się na to medium. Strategia ta ma jednak skutek uboczny - zmęczenie słuchaczy nadmiarem reklam farmaceutyków, często na dolegliwości, o których Polacy nie mają ochoty słuchać np. odwożąc rano dzieci do szkoły. Drugi wyraźny trend to rosnące znaczenie Internetu, którego potencjał branża dostrzega i coraz lepiej oraz częściej wykorzystuje - podsumowuje Piotr Bieńko, Prezes Codemedia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH