Analitycy rynku: Co tam kryzys, branża farmaceutyczna trzyma się mocno...

Mimo ogólnoświatowego kryzysu, analitycy oraz sami producenci leków działający na polskim rynku pozytywnie ocenili obecną sytuację w tym sektorze.

– Dzieje się to pod prąd trendów ekonomicznych – zauważa Jerzy Toczyski, prezes GSK. – Rynek był atrakcyjny dla wszystkich jego uczestników, zarówno producentów leków innowacyjnych, generycznych, na receptę i OTC.

Okazuje się jednak, że firmy polskie lepiej oceniają obecną sytuację niż te posiadające znaczący udział kapitału zagranicznego. Ten mniejszy optymizm firm zagranicznych Jerzy Toczyski tłumaczy tegorocznymi silnymi wahaniami kursu walut: - Negocjujemy ceny z płatnikiem w złotówkach i gwałtowne wahania naszej waluty, szczególnie na początku roku, wpłynęły niekorzystnie na sytuację wytwórców.

Samoleczenie na topie
Ocena sytuacji jest również różna w zależności od głównego segmentu działalności danej firmy – wynika z raportu „Polski Rynek Framceutyczny. Kondycja i perspektywy rozwoju do 2011 roku w opinii największych firm farmaceutycznych“.

Największy optymizm wykazały firmy produkujące suplementy diety. Jest to optymizm uzasadniony, jeśli weźmie się pod uwagę, że dynamika wzrostu sprzedaży, podobnie jak w poprzednich latach, osiąga wartości powyżej 20 procent.

Paradoksalnie kryzys przyczynił się do tego zjawiska i pomógł w sprzedaży leków bez recepty i suplementów diety.

- Pracownicy w obawie przed utratą pracy, woleli sięgać po takie prepararty, zamiast udać się do lekrza i skorzystać ze zwolnienia chorobowego – tłumaczył Marcin Rudnicki, szef zespołu ds. sektora farmaceutycznego KPMG.

Nadal też Polacy chętnie sięgają po leki w ramach samoleczenia również z powodu niskiej dostępności do lekarzy.
 
Bariery rozwoju

Wśród czynników utrudniających prowadzenie działalności gospodaczej w polskim sektorze farmaceutycznym respondenci wskazali pogorszenie sytuacji gospodarczej. Autorzy raportu tłumaczyli to raczej rozdmuchanym „klimatem medialnym“ wokół kryzysu i wpływem komunikatów zewnętrznych, niż rzeczywistej sytuacji w firmach.

Wydaje się bowiem, że podstawowym dzisiaj problemem firm jest otoczenie prawne i nietransparentna polityka lekowa państwa. Co czwarta firma farmaceutyczna skrytykowała w badaniu politykę refundacyjną.

- Ta odgrywa dużą rolę zarówno w przypadku producentów leków generycznych jak i innowacyjnych – stwierdził Mariusz Strojny, z działu zarządzania wiedzą i badaniami klinicznymi KPMG.

Mimo że w w Polsce jest tendencja do promowania tańszych leków generycznych, zaś nowe leki innowacyjne są sporadycznie wpisywane na listę leków refundowanych, to brak częstej nowelizacji listy refundacyjnej jest barierą rozwoju dla obu sektorów.

Inne zarzuty to brak przejrzystych zasad tworzenia wykazów refundacyjnych i przekraczanie dozwolonego czasu na podjęcie decyzji o refundacji leku.

Badanie zostało zrealizowane w lipcu 2009 roku, przez firmę badawczą PMR, na zlecenie KPMG. W badaniu udział wzięli przedstawiciele 75 przedsiębiorstw z sektora farmaceutycznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.