Amazon raczej nie podbije rynku aptecznego w Polsce. Prawo jest wyjątkowo restrykcyjne Kwestia sprzedaży leków przez internet wpisuje się w dyskusję dotyczą zbyt restrykcyjnego traktowania wysyłkowego rynku sprzedaży produktów aptecznych. Fot. PTWP

Odkąd świat obiegła informacja o "lekowych aspiracjach" handlowego giganta Amazom.com, farmaceuci w Europie zaczęli z niepokojem patrzeć w przyszłość. Pojawiły się pogłoski, iż firma może zdominować sprzedaż wysyłkową leków. Z jaką formą działalności amerykański gigant mógłby wejść do Polski?

Grzegorz Głowiak, ekspert FreshPharmy tłumaczy, że Amazon w Polsce mógłby hipotetycznie zdecydować się na dwa modele działalności.

W pierwszym, amerykańska firma byłaby platformą pośredniczącą w sprzedaży, czyli platformą prezentującą asortyment, przyjmującą zamówienia, które ostatecznie finalizowałyby apteki, z którymi Amazon zawarłby umowę o współpracy. Ten model działania byłby więc podobny do funkcjonowania na naszym rynku serwisu Allegro.

Jak zaznacza Grzegorz Głowiak, wejście Amazonu na polski rynek jako platformy pośredniczącej nie byłby jednak wcale takie proste, mimo że w polskich przepisach jest zapis mówiący, iż apteka może posiadać dowolną domenę, poprzez którą umożliwia zamawiającemu złożenie zamówienia na produkty niewymagające recepty lekarskiej.

Prawo do publikowania domeny
Tego przepisu apteki jednak nie zdołały obronić. W 2012 roku, czyli po zmodyfikowaniu artykułu 94a Prawa farmaceutycznego, który obecnie stanowi, że „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności", GIF stanął na stanowisku, iż sprzedaż wysyłkowa leków przez Allegro jest niedopuszczalna.

Według rozporządzenia ministra zdrowia z 14 marca 2008 r. w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, formularz zamówienia musi być umieszczony na stronie internetowej placówki (apteki albo punktu aptecznego), a nie na stronie internetowej pośrednika pomiędzy sprzedającym a kupującym, jakim jest Allegro.

Pojawiły się głosy, że zakaz podawania adresu domeny przez apteki internetowe jest sprzeczny z rozwiązaniami przyjętymi w Unii Europejskiej, a rygorystyczne podejście do przepisów przez organy nadzorujące sprawia, że rozpowszechnianie adresu domeny apteki internetowej może być uznane za nielegalną reklamę aptek.

- Między GIF a Allegro pojawił się spór. Firma nie ugięła się przed Inspektoratem, jednak apteki upatrywały w tym zbyt dużego ryzyka w postaci nałożenia kar finansowanych lub utraty zezwolenia na prowadzenie działalności - mówi Głowiak.

Ekspert przypomina, że GIF nie chciał przeniesienia sporu z Allegro na drogę sądową, gdyż sam serwis internetowy nie podlega kontroli inspekcji. W związku z tym postanowił załatwić sprawę z inaczej - zarządzając kontrolę WIF w aptekach sprzedających wysyłkowo na Allegro.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH