Zarwanych nocy nie da się odespać, liczy się regularny sen - Regularny sen ściśle związany jest ze stanem naszego zdrowia - podkreśla Jessica Lunsford-Avery. Fot. Archiwum

Nie tylko długość i jakość snu wpływa na nasze zdrowie, bardzo ważna jest również jego regularność, czyli te same pory zasypiania i wybudzania się - przekonują specjaliści amerykańscy na lamach „Scientific Reports”.

Badania naukowców z Duke University Medical Center w Durham (Północna Karolina) potwierdzają, że kładzenie się do łóżka i wstawanie o tych samych porach w znacznym stopniu decyduje o tym, jak się wysypiamy, czyli o higienie naszego snu. Ta regularność ma jednak duży wpływ również na nasze zdrowie, na co jednak wcześniej nie zwracano baczniejszej uwagi.

Główna autorka opracowania Jessica Lunsford-Avery z Duke University podkreśla, że regularność snu w znacznym stopniu wpływa na aktywność wielu układów i narządów organizmu, takich jak układ krążenia, w tym - rytm pracy serca i ciśnienie tętnicze krwi, oraz na apetyt i układ trawienia.

Amerykańska specjalistka przeanalizowała cykle snu u niemal dwóch tysięcy Amerykanów, będących średnio w wieku 69 lat. Do ich oceny wykorzystała tzw. indeks regularności snu. Ci z nich, którzy spali nieregularnie, bardziej narażeni byli na choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę oraz otyłość. Stwierdzono również, że częściej chorują na depresje.

- Regularny sen ściśle związany jest ze stanem naszego zdrowia - podkreśla Jessica Lunsford-Avery.

Z tego powodu na różnego rodzaju choroby bardziej podatne są osoby pracujące do późnych godzin wieczornych czy w systemie zmianowym.

Andrew McHill z Oregon Institute of Occupational Health Sciences w Portland przyznaje w wypowiedzi dla Reutersa, że nasza aktywność nie zawsze od nas zależy, ale należy dążyć do tego, żeby regularnie się wysypiać, kiedy tylko jest to możliwe. Należy o tym pamiętać również w weekendy. Często jest tak, że w dni powszechnie mniej śpimy, a potem chcemy się wyspać w sobotę i niedziele, choć nie zawsze nawet i to jest możliwe.

McHill zwraca uwagę, że nieregularny sen zaburza całą naszą aktywność dobową. Kiedy kładziemy się do łóżka późno wieczorem, później wstajemy i zjadamy śniadanie, niezgodnie z cyklem dobowym aktywności naszego organizmu.

- W szerszym sensie regularne zasypianie i wstawanie ma wręcz kluczowe znaczenie - podkreśla Frank Scheer, dyrektor Medical Chronobiology Program w Brigham and Women's Hospital w Bostonie. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.