Wynalazek jest innowacją, kiedy zaczyna się sprzedawać Paweł Nowicki, prezes BTM Innovations; FOT. Maciej Czerski

Naukowiec, poza posiadaniem wiedzy i umiejętności badawczych, musi też postawić sobie bardzo ważne pytanie: w jaki sposób społeczeństwo może skorzystać z tego, co wymyśliłem - mówi Paweł Nowicki, prezes BTM Innovations Sp. z o.o.

Rynek Zdrowia: - Potencjałowi branży life science w Polsce (niskie koszty pracy, wysoka jakość i odpowiednia liczebność kadr) nie towarzyszy intensywny proces transferu technologii do przemysłu i codziennej praktyki. Jakie są przyczyny tego stanu rzeczy?
Paweł Nowicki, prezes BTM Innovations Sp. z o.o.*: - Pierwszy obszar problemów związany jest z instytucjami, w tym oczywiście z jednostkami naukowymi. Powinny one być ośrodkami, wokół których rozwija się myśl innowacyjna. W naszym kraju takich jednostek jest bardzo dużo.

Niestety, są to małe ośrodki uniwersyteckie, niezależne od siebie instytuty PAN, czy jednostki badawcze podległe Ministerstwu Gospodarki. Podmioty te realizują często swoje partykularne interesy, konkurują ze sobą wdrażając niezależnie od siebie różnego rodzaju działania mające na celu rozwój innowacji.

Tymczasem patrząc na wiele wiele innych krajów zobaczymy, że nie ma w nich tak rozdrobnionego modelu niewielkich jednostek naukowych. Ośrodki nie tylko są większe i silniejsze, ale też znacznie częściej niż u nas podejmują wspólne przedsięwzięcia, a nie rywalizują ze sobą.

Kolejna kwestia to różnego rodzaju instytucje finansujące innowacyjne badania naukowe w Polsce i znaczna liczba decydentów, od których zależy przyszłość danej technologii. Inną barierą utrudniającą i spowalniającą proces wdrażania technologii do praktyki gospodarczej są bardzo szybko zmieniające się, nieustannie nowelizowane regulacje prawne, za którymi naprawdę nie jest łatwo nadążyć. Przystosowanie się całej rozdrobnionej instytucjonalnie struktury do nowych przepisów zabiera sporo czasu.

Trzeba też powiedzieć o kapitale ludzkim. Innowacje nie są owocami pracy pojedynczych osób, ale całych zespołów włączonych w proces, który - wielkim skrócie - można określić tworzeniem „czegoś z niczego”. Technologia, jej ulepszenie czy nowatorskie rozwiązanie staje się innowacją, kiedy trafia do sprzedaży.

- Potrzebna jest więc zmiana zasad finansowego wspierania twórców technologii? Może ocena projektu powinna uwzględniać, w znacznie większym niż obecnie stopniu, jego praktyczną weryfikację przez biznes już na wcześniejszych etapach, aby premiować przedsięwzięcia o istotnym potencjale wdrożeniowym?

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.