Wrocław: czy odkrycie naukowców doprowadzi do przełomu w medycynie regeneracyjnej?

Badacze z Akademii Medycznej jako pierwsi na świecie odkryli obecność komórek macierzystych w porożu jeleni i udowodnili ich niezwykłe właściwości. Właśnie zakończyli kolejny etap badawczo-rozwojowy i zamierzają opatentować specjalny surowiec. To szansa na przełom w medycynie regeneracyjnej i kosmetologii.

Wrocławskim naukowcom udało się najpierw udowodnić, że w porożach tych zwierząt znajdują się komórki macierzyste, a później w warunkach laboratoryjnych wyprowadzić ich hodowlę. Kolejnym krokiem było udowodnienie możliwości, jakie daje stworzony na bazie komórek surowiec.

Odkrycie to może oznaczać prawdziwy przełom w medycynie regeneracyjnej i kosmetologii.

- Jako pierwsi na świecie użyliśmy tych komórek do regeneracji tkanek. Do tej pory nie udało się to nikomu. Teraz pracujemy nad wykorzystaniem unikatowego potencjału naszego odkrycia - wyjaśnia dr hab. Marek Cegielski, lekarz weterynarii  z Akademii Medycznej, który dokonał przełomowego odkrycia wspólnie kolegami z uczelni - prof. Markiem Bochnią, dr. Wojciechem Dziewiszkiem i dr. hab. Ireneuszem Całkosińskim.

Założona przez wrocławskich naukowców spółka Stem Cells Spin S.A. (pierwsza w Polsce biotechnologiczna spółka wiążąca naukowców z uczelnią, w której pracują) zamknęła właśnie kolejny etap badawczo-rozwojowy, który przybliża ją do opracowania unikalnych produktów opartych na fenomenie komórek macierzystych MIC-1.

W najbliższym czasie firma zarejestruje specjalne surowce oparte na komórkach macierzystych, które będą wykorzystywane w medycynie regeneracyjnej, weterynarii  i kosmetologii.