GRUPA PTWP

Witaminy i wapń zmniejszają ryzyko raka piersi

  • PAP/Rynek Zdrowia
  • 19-04-2010 13:52

Uzupełnianie diety witaminami i wapniem redukuje ryzyko wystąpienia raka piersi - przekonują naukowcy z Amerykańskiego Związku Badań nad Rakiem.

Jak zapewniają naukowcy z Puerto Rico, efekt nie jest natychmiastowy, ale długofalowy. Dr Jaime Matta z Ponce School of Medicine w Puerto Rico podejrzewa, że suplementacja diety wapniem pomaga w naprawie DNA, złożonym procesie angażującym ponad 200 różnych białek. Naprawa DNA jest niezbędna dla utrzymania stabilności genomu, a zaburzenia tego procesu prowadzą do nagromadzenia mutacji i rozwoju raka.

W ramach projektu przeprowadzono analizę historii medycznej 268 kobiet chorych na raka piersi i 457 ich zdrowych rówieśniczek. Czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo zachorowania na raka był starszy wiek, przypadki nowotworu sutka w rodzinie, obniżona zdolność do naprawy DNA i brak karmienia piersią.

Według wyników badania wzbogacenie diety witaminami zmniejsza ryzyko raka piersi o 30 proc., a wapniem o 40 proc.

Jak podkreśla dr Matta, „nie mówimy tu o bardzo wysokich dawkach witamin i wapnia, tak więc jest to zdecydowanie jedna z metod, którą można wdrożyć, aby zmniejszyć ryzyko”.

Czytaj więcej:    witaminy |  rak piersi |  dieta |  zdrowa dieta

Brak komentarzy

PARTNER PORTALU
partner portalu rynekzdrowia.pl
reklama
Przetargi
Wyszukiwarka ofert przetargów UZP
Praca
Wyszukiwarka ofert pracy
Copyright by Rynek Zdrowia