Więcej białka w diecie - mniej złamań w podeszłym wieku

Seniorzy, których dieta jest bogata w białko, rzadziej doznają niebezpiecznych złamań szyjki kości udowej - wynika z badań amerykańskich naukowców.

Informuje o nich internetowe wydanie pisma Osteoporosis International. Złamanie szyjki kości udowej jest bardzo niebezpieczne dla osób starszych - około 20 proc. kobiet i 30 proc. mężczyzn umiera w ciągu roku po tym zdarzeniu. Jest ono jednym z najczęstszych skutków osteoporozy - choroby, która charakteryzuje się postępującym ubytkiem masy kostnej i osłabieniem przestrzennej struktury kości.

Osteoporoza dotyczy przede wszystkim kobiet po menopauzie, ale stwierdza się ją również u 8 proc. panów po 50. roku życia. Długo rozwija się bezobjawowo - często pacjent dowiaduje się, że na nią cierpi dopiero, gdy dojdzie do złamania.

Naukowcy z Instytutu Badań nad Starzeniem przy Wydziale Medycznym Uniwersytetu Harvarda w Bostonie analizowali dzienne spożycie białka w grupie 946 seniorów. Była to część szerzej zakrojonego studium nad osteoporozą.

Okazało się, że osoby, które spożywały większe ilości białka - choć w granicach normy - znacznie rzadziej (tj. o 50 proc.) doznawały złamania szyjki kości udowej niż ci, którzy konsumowali je w najmniejszych ilościach. Seniorzy, u których doszło do złamania, spożywali mniej niż 46 gram białka, co stanowi dzienną dawkę zalecaną dla osób dorosłych.

Wyniki te potwierdzają wcześniejsze obserwacje, które dotyczyły głównie kobiet. Jak przypomina współautorka badań dr Marian T. Hannan, z wcześniejszych prac wynikało, że białko w diecie poprawia mineralną gęstość kości. Dr Hannan zaleca, by starsze kobiety spożywały przynajmniej 46 gram białka dziennie, a starsi panowie - 56 gram.

Choć w najnowszych badaniach nie analizowano, jaki typ białka konsumowali seniorzy, specjalistka uważa, że może ono pochodzić z różnych źródeł - zarówno ze zwierzęcego (mięso, drób, ryby, jaja, mleko i jego przetwory), jak i z roślinnego (rośliny strączkowe i inne warzywa, zboża, orzechy oraz nasiona).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH