USA: w internecie pacjenci są bardziej krytyczni wobec lekarzy Badanie pokazało duży rozdźwięk pomiędzy zamieszczanymi online komentarzami dotyczącymi pracy lekarzy, a zbieranymi od pacjentów ocenami satysfakcji Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Lekarze, którzy dostają dużo negatywnych opinii w internetowych serwisach dla pacjentów, otrzymują zupełnie inne recenzje w bezpośrednich badaniach satysfakcji osób, które miały u nich wizytę - czytamy na stronie Mayo Clinic.

- Nasze badanie pokazało, że istnieje duży rozdźwięk pomiędzy zamieszczanymi online komentarzami dotyczącymi pracy lekarzy, a zbieranymi od pacjentów ocenami satysfakcji - mówi dr Sandhya Pruthi, specjalistka chorób wewnętrznych w Mayo Clinic.

- Pacjenci powinni być świadomi tych różnic, kiedy podejmują decyzje dotyczące swojego zdrowia oraz wyboru lekarza, a sami lekarze także muszą nauczyć się lepiej zarządzać zamieszczanymi w internecie treściami związanymi z ich reputacją zawodową - dodaje.

Jak przypomina autorka pracy, serwisy publikujące opinie na temat lekarzy (wyrażaną w gwiazdkach, zwykle od 1 do 5-6) stały się w ostatnich latach niezwykle popularnym źródłem informacji dla pacjentów. Jednak bieżące badanie jest pierwszym, w którym postanowiono przyjrzeć się wiarygodności tego typu stron.

W początkowym etapie badania naukowcy śledzili internetowe serwisy oceniające lekarzy z Mayo Clinic w Rochester (USA). Spośród wszystkich 2148 lekarzy (reprezentujących w sumie 28 różnych oddziałów) 113 miało negatywne recenzje w internecie.

Następnie porównano wyniki uzyskane przez tych 113 lekarzy w formalnych badaniach satysfakcji pacjentów z wynikami innych lekarzy z Mayo Clinic (bez żadnych negatywnych recenzji). Okazało się, że nie było żadnych istotnych statystycznie różnic pomiędzy obiema grupami: ani w kwestii oceny ogólnej, ani jeśli chodzi o ocenę komunikatywności i interakcji z pacjentami.

Jednak, co ciekawe, grupa lekarzy z negatywnymi opiniami w internecie zdobyła wyraźniej mniej punktów w części ankiet poświęconej czynnikom wykraczającym poza interakcje pacjent-lekarz. Chodziło o takie kwestie jak: kontakt pacjenta z personelem biurowym szpitala, z pielęgniarkami i pracownikami fizycznymi, czas oczekiwania pod gabinetem, dostęp do gabinetu, fakturowanie wizyty i dostępność parkingu.

- To bardzo interesujące, choć zebrane dane nie pozwalają ocenić, w jaki konkretnie sposób tego typu doświadczenia pacjentów prowadziły do wystawienia lekarzowi negatywnej oceny w internecie - mówi autorka pracy.

- Opisane badanie uwidacznia, jak wiele różnych czynników, doświadczeń i procesów - nie tylko na linii lekarz-pacjent - potrzeba, aby dać nam poczucie bycia dobrze potraktowanym podczas wizyty lekarskiej - podsumowuje twierdzi dr Bradley Leibovich, urolog z Mayo Clinic.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.