USA: w internecie pacjenci są bardziej krytyczni wobec lekarzy Badanie pokazało duży rozdźwięk pomiędzy zamieszczanymi online komentarzami dotyczącymi pracy lekarzy, a zbieranymi od pacjentów ocenami satysfakcji Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Lekarze, którzy dostają dużo negatywnych opinii w internetowych serwisach dla pacjentów, otrzymują zupełnie inne recenzje w bezpośrednich badaniach satysfakcji osób, które miały u nich wizytę - czytamy na stronie Mayo Clinic.

- Nasze badanie pokazało, że istnieje duży rozdźwięk pomiędzy zamieszczanymi online komentarzami dotyczącymi pracy lekarzy, a zbieranymi od pacjentów ocenami satysfakcji - mówi dr Sandhya Pruthi, specjalistka chorób wewnętrznych w Mayo Clinic.

- Pacjenci powinni być świadomi tych różnic, kiedy podejmują decyzje dotyczące swojego zdrowia oraz wyboru lekarza, a sami lekarze także muszą nauczyć się lepiej zarządzać zamieszczanymi w internecie treściami związanymi z ich reputacją zawodową - dodaje.

Jak przypomina autorka pracy, serwisy publikujące opinie na temat lekarzy (wyrażaną w gwiazdkach, zwykle od 1 do 5-6) stały się w ostatnich latach niezwykle popularnym źródłem informacji dla pacjentów. Jednak bieżące badanie jest pierwszym, w którym postanowiono przyjrzeć się wiarygodności tego typu stron.

W początkowym etapie badania naukowcy śledzili internetowe serwisy oceniające lekarzy z Mayo Clinic w Rochester (USA). Spośród wszystkich 2148 lekarzy (reprezentujących w sumie 28 różnych oddziałów) 113 miało negatywne recenzje w internecie.

Następnie porównano wyniki uzyskane przez tych 113 lekarzy w formalnych badaniach satysfakcji pacjentów z wynikami innych lekarzy z Mayo Clinic (bez żadnych negatywnych recenzji). Okazało się, że nie było żadnych istotnych statystycznie różnic pomiędzy obiema grupami: ani w kwestii oceny ogólnej, ani jeśli chodzi o ocenę komunikatywności i interakcji z pacjentami.

Jednak, co ciekawe, grupa lekarzy z negatywnymi opiniami w internecie zdobyła wyraźniej mniej punktów w części ankiet poświęconej czynnikom wykraczającym poza interakcje pacjent-lekarz. Chodziło o takie kwestie jak: kontakt pacjenta z personelem biurowym szpitala, z pielęgniarkami i pracownikami fizycznymi, czas oczekiwania pod gabinetem, dostęp do gabinetu, fakturowanie wizyty i dostępność parkingu.

- To bardzo interesujące, choć zebrane dane nie pozwalają ocenić, w jaki konkretnie sposób tego typu doświadczenia pacjentów prowadziły do wystawienia lekarzowi negatywnej oceny w internecie - mówi autorka pracy.

- Opisane badanie uwidacznia, jak wiele różnych czynników, doświadczeń i procesów - nie tylko na linii lekarz-pacjent - potrzeba, aby dać nam poczucie bycia dobrze potraktowanym podczas wizyty lekarskiej - podsumowuje twierdzi dr Bradley Leibovich, urolog z Mayo Clinic.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH