Trening siłowy najlepiej chroni przed chorobami serca Fot. archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Trening siłowy najkorzystniej ze wszystkich rodzajów aktywności fizycznej wpływa na zdrowie naszego serca - dowiedli naukowcy z Grenady. O wynikach swojej pracy poinformowali podczas konferencji ACC Latin America, która odbyła się w Limie (Peru).

Od dawna dobrze wiadomo, że aktywność fizyczna jest ważna dla zdrowia serca, jednak nie ma żadnych zaleceń dotyczących tego, jaki rodzaj ćwiczeń daje najwięcej korzyści naszemu sercu. Nowe badanie zespołu dr. Mai P. Smith z St. George's University na Grenadzie wykazało, że chociaż cała aktywność fizyczna jest korzystna, to ćwiczenia statyczne - takie jak trening siłowy - są silniej związane z redukcją ryzyka chorób serca niż ćwiczenia dynamiczne, czyli np. marsz czy jazda na rowerze.

- Zarówno trening siłowy, jak i aerobowy okazały się w naszym badaniu korzystne dla zdrowia serca. I to nawet wykonywane w niewielkich ilościach - mówi epidemiolog, dr Maia P. Smith. - Dlatego warto zalecać pacjentom, aby ćwiczyli na oba te sposoby. Jednak, co ważne: dowiedliśmy, że to aktywność statyczna jest korzystniejsza dla serca niż dynamiczna, a pacjenci, którzy wykonywali oba rodzaje aktywności fizycznej wypadali w testach lepiej niż ci, którzy oddawali się wyłącznie jednemu rodzajowi aktywności, nawet w dużych ilościach.

Na potrzeby badania naukowcy przeanalizowali czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego zagrażające 4086 dorosłym Amerykanom (podzielonym na dwie grupy: młodszą - 21-44 lata i starszą - powyżej 45 lat). Do czynników tych należały: wysokie ciśnienie krwi, nadwaga, cukrzyca i wysoki poziom cholesterolu. Następnie porównali je do tego, jaki rodzaj aktywności fizycznej (statyczną, czyli trening siłowy czy dynamiczną, czyli szybki marsz lub jazda rowerem) wykonywali na co dzień pacjenci. Uwzględnili także czynniki dodatkowe, które mogły mieć wpływ na wynik badania: wiek, pochodzenie etniczne, płeć oraz palenie papierosów.

Okazało się, że 36 proc. młodszych i 25 proc. starszych uczestników badania preferowało aktywność statyczną, a 28 proc. młodszych i 21 proc. starszych wykonywało wyłącznie aktywność dynamiczną. Naukowcy odkryli, że oba rodzaje ćwiczeń wiązały się z obniżeniem czynników ryzyka sercowo-naczyniowego o 30-70 proc, jednak najsilniejsze korzyści płynęły z ćwiczeń statycznych i były widoczne dla osób z młodszej grupy wiekowej.

Dr Smith sugeruje, że przyszłe badania powinny skupić się na poszukiwaniu kolejnych różnic pomiędzy obydwoma opisywanymi tu rodzajami aktywności fizycznej, aby naukowcy mogli dokładnie określić ich wpływ na poszczególne aspekty zdrowotne.

Badaczka przypomina też, że obecnie tylko 1 na 5 dorosłych Amerykanów wykonuje zalecane 150 minut ćwiczeń tygodniowo.

-Powinno stać się normą, aby lekarze zachęcali swoich pacjentów do obu rodzajów ćwiczeń niezależnie. Ale najważniejsze jest to, aby upewnili się, że ich podopieczni w ogóle angażują się w jakąkolwiek aktywność fizyczną - podsumowuje dr Smith.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.