PAP/Rynek Zdrowia | 27-09-2018 10:33

Ta dieta może uchronić nas przed depresją

Przed depresją może chronić dieta śródziemnomorska. Wskazuje na to metaanaliza 41 badań opublikowanych przez Molecular Psychiatry.

Fot. archiwum

Dieta śródziemnomorska ma wiele zalet zdrowotnych. Z wielu badań wynika, że zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze. Obniża ona również stężenie cholesterolu we krwi, co z kolei chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi. Podejrzewa się nawet, że dieta ta przedłuża życie.

Dr Camille Lasalle z University College London, która wraz ze swym zespołem przeprowadziła najnowszą metaanalizę twierdzi, że dieta śródziemnomorska może także zmniejszać ryzyko depresji. Jej zdaniem dla naszego samopoczucie nie jest obojętne to, jak się odżywiamy.

Brytyjska specjalistka zastrzega jednak, że z naukowego punktu widzenia trudno jest jednoznacznie wykazać, że dieta śródziemnomorska może chronić przed depresją. Dlatego konieczne są dalsze obserwacje.

Jednym z objawów depresji jest utrata apetytu. Tymczasem ludzie szczęśliwi i cieszący się dobrym samopoczuciem częściej mogą lepiej się odżywiać i być bardziej aktywnym fizycznie, a to z kolei chroni przed pogorszeniem nastroju. Nie można nawet wykluczyć, że spożywanie fast foodów i mocno przetworzonej żywności sprzyja depresji.

Stephen Buckley z organizacji Mind uważa, że należy się zdrowo odżywiać i unikać produktów wpływających na naszą psychikę, takich jak cukier, kofeina i alkohol. Jego zdaniem zły nastrój może wręcz sprzyjać częstszemu sięganiu po produkty zawierające cukier i kofeinę oraz alkohol.

Dieta śródziemnomorska polega na spożywaniu głównie warzyw i owoców, orzechów, makaronów i pełnoziarnistego pieczywa. Dopuszczane są również ryby, białe mięso oraz produkty pochodzenia mlecznego.

Psychiatra Centrum Terapii "Dialog" dr Sławomir Murawiec uważa, że dieta oprócz farmakoterapii i psychoterapii może być trzecim elementem wspomagającym leczenie depresji i innych zaburzeń psychicznych. Korzystnie na mózg i psychikę wpływają wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe, w tym szczególnie kwasy omega-3, EPA i DHA.

Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA) zaleca spożycie obfitujących w kwasy omega-3 ryb dwa razy w tygodniu, a także olejów oraz suplementów diety zawierających kwasy EPA i DHA w dawce 1 g u osób z depresją i innymi zaburzenia psychicznymi