Szczegółowa mapa zmian w DNA - przełom w badaniach nad rakiem?

Materiał genetyczny od 100 tys. pacjentów cierpiących na raka i od 100 tys. osób zdrowych posłużył naukowcom do badań poszukujących genetycznych uwarunkować zapadalności na trzy złośliwe nowotwory: raka piersi, jajnika i prostaty, które zostały opublikowane przez Nature Genetics i Nature Communications.

Naukowcy ze 160 ośrodków badawczych na świecie analizowali te rejony DNA, w których najczęściej dochodzi do niekorzystnych zmian zwiększających ryzyko rozwoju nowotworu. Ich praca opierała się na analizowaniu tzw. błędów w literowaniu.

Z kolei zespół naukowców z Wellcome Trust Sanger Institute wspierany przez genetyków i onkologów z całego świata zbadał komórki pobrane od 7042 pacjentów, którzy odkryli 21 charakterystycznych zmian, których obecność przyczynia się do 97 proc. przypadków nowotworu. To pierwsza tak szczegółowa mapa zmian w DNA związanych z najpowszechniej występującymi nowotworami.

Naukowcy zidentyfikowali najczęstsze mutacje prowadzące do rozwoju większości odmian tej choroby. Według nich efekty tych badań pozwolą skuteczniej zapobiegać nowotworom i przyczynią się do opracowania nowych terapii.