Statyny zaburzają wytwarzanie energii przez mięśnie

Udało się poznać mechanizm, odpowiadający najprawdopodobniej za często występujące u osób leczonych statynami bóle mięśniowe - informuje Journal of American College of Cardiology.

Statyny to leki obniżające poziom cholesterolu we krwi poprzez blokowanie jego wytwarzania w wątrobie. Mają wielostronnie korzystne działanie na organizm. Jednak nawet 75 proc. przyjmujących je, aktywnych fizycznie pacjentów może odczuwać bóle w mięśniach, co czasem zniechęca do leczenia - lub do aktywności fizycznej.

Naukowcy z uniwersytetu w Kopenhadze odkryli mechanizm, który może odpowiadać za ten niedogodny efekt uboczny. Okazało się, że statyny zakłócają wytwarzanie energii w mięśniach. W organizmach pacjentów leczonych statynami obniżony był poziom białka Q10, koenzymu związanego z wytwarzaniem energii. Może to tłumaczyć występowanie bólów .

Więcej:.naukawpolsce.pap.pl

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH