GRUPA PTWP

Soja zmniejsza ryzyko raka płuc?

  • PAP/Rynek Zdrowia
  • 08-02-2010 21:13

Zdaniem japońskich naukowców soja może być jednym z czynników zmniejszających ryzyko raka płuca.

O wnioskach z badań informuje „American Journal of Clinical Nutrition”.

Zawarte w soi izoflawony o działaniu zbliżonym do estrogenu mogą posiadać właściwości przeciwnowotworowe – twierdzą badacze. Dotyczy to przede wszystkim nowotworów o podłożu hormonalnym, jak rak piersi i rak prostaty, jednak istnieje prawdopodobieństwo, że na izoflawony reagują również komórki płuc.

Dr Taichi Shimazu z tokijskiego Centrum Badań nad Rakiem przez 11 lat prowadził badania, w których uczestniczyło ponad 76 tys. Japończyków (36 tys. mężczyzn i 40 tys. kobiet) w wieku od 45 do 74 lat. W chwili rozpoczęcia badań żadna z osób nie chorowała na raka.

Naukowcy systematycznie monitorowali stan zdrowia badanych, ich dietę oraz tryb życia. W ciągu 11 lat zanotowano stosunkowo niewiele zachorowań na raka płuca - 481 przypadków wśród mężczyzn i 178 przypadków wśród kobiet.

Dr Shimazu zaznacza jednak, że wśród 13 tys. niepalących panów wystąpiły 22 przypadki raka płuca w grupie, która spożywała jedynie śladowe ilości soi, podczas gdy w grupie, której dieta zawierała najwięcej soi, przypadków zachorowania było prawie o połowę mniej.

Ze względu na niski odsetek zachorowań wśród kobiet naukowcy nie byli w stanie stwierdzić, w jakim stopniu konsumpcja soi wpływa u nich na ryzyko rozwoju tego nowotworu.

Jak przyznają sami autorzy badań, wnioski te wymagają potwierdzenia, gdyż nie uwzględniono wpływu biernego palenia oraz przyjmowania suplementów diety zawierających izoflawony sojowe.

Czytaj więcej:    rak płuc |  onkologia |  soja |  zdrowa żywność |  zdrowa dieta

Brak komentarzy

PARTNER PORTALU
partner portalu rynekzdrowia.pl
reklama
Przetargi
Wyszukiwarka ofert przetargów UZP
Praca
Wyszukiwarka ofert pracy
Copyright by Rynek Zdrowia