PAP/Rynek Zdrowia | 30-11-2018 13:01

Słodzone napoje najsilniej ze słodkich pokarmów związane z ryzykiem cukrzycy

Słodzone fruktozą napoje są bardziej niż inne produkty spożywcze, które zawierają ten cukier, związane z ryzykiem cukrzycy typu 2 - wynika z badania, które publikuje pismo British Medical Journal.

Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Autorzy pracy przypominają, że rola cukrów prostych, które spożywamy, w rozwoju chorób układu krążenia i chorób metabolicznych jest wciąż przedmiotem intensywnych badań. Fruktoza, cukier prosty naturalnie występujący w owocach, budzi szczególne kontrowersje. Analizy wskazują na zależność między wprowadzeniem przez przemysł spożywczy w latach 70. XX w. wysoko fruktozowego syropu kukurydzianego (inaczej syrop glukozowo-fruktozowy) do słodzenia produktów żywnościowych (napojów, płatków śniadaniowych, ciastek i innych słodyczy) a globalną epidemią otyłości i cukrzycy typu 2.

I choć początkowo sądzono, że w przypadku osób z cukrzycą fruktoza może być dobrą alternatywą dla innych substancji słodzących, to obecnie coraz więcej badań wskazuje na jej szczególnie szkodliwy wpływ na metabolizm, znacznie większy niż wpływ innych cukrów, w tym glukozy. Z drugiej strony wyniki te są kwestionowane, ponieważ nie potwierdzono ich w dużych metaanalizach i pracach przeglądowych.

Naukowcy zwracają też uwagę, że wpływ fruktozy na zdrowie może zależeć od tego, jakie pokarmy zawierające ten cukier spożywamy. Na przykład napoje słodzone fruktozą, czyli produkty, które nie zawierają cennych substancji odżywczych, mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie i metabolizm, ale już owoce, będące naturalnym źródłem fruktozy, są dla naszego zdrowia korzystne.

Zespół badaczy kanadyjskich dokonał analizy wyników 155 prac, w których oceniano, czy rodzaj pokarmu zawierającego fruktozę ma wpływ na poziom glukozy we krwi u osób bez cukrzycy i z cukrzycą. Sprawdzano w nich wpływ pokarmów zawierających fruktozę na poziom glukozy na czczo, na poziom hemoglobiny glikowanej HbA1c (pokazuje wyrównanie poziomu glukozy we krwi w ostatnich trzech miesiącach) oraz poziom insuliny na czczo.

Okazało się, że większość produktów zawierających fruktozę nie wpływa negatywnie na poziom glukozy, jeżeli nie dostarczają one nadwyżki kalorii. W niektórych badaniach zaobserwowano natomiast ich niekorzystny wpływ na poziom insuliny na czczo. Analiza wykazała też, że owoce i soki owocowe, jeżeli nie są źródłem dodatkowych kalorii, mogą wręcz korzystnie wpływać na poziom glukozy i kontrolę wydzielania insuliny, zwłaszcza u osób z cukrzycą. Zdaniem badaczy można to tłumaczyć m.in. dużą zawartością błonnika w owocach. Z kolei produkty z fruktozą, które są ubogie w substancje odżywcze, a stanowią źródło dodatkowych kalorii w diecie, zwłaszcza słodkie napoje (również mleczne), szkodliwie wpływają na metabolizm glukozy.