Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda i MIT odkryli, w jaki sposób łańcuch DNA zwija się w komórkach, a jednocześnie umożliwia dostęp do zgromadzonej informacji - podaje Science.

– Natura stworzyła eleganckie rozwiązanie pozwalające przechowywać informacje – bardzo gęsto upakowane, a jednocześnie niepoplątane – mówi Eric Lander, profesor biologii Uniwersytetu Harvarda. Zespół kierowany przez naukowca zbudował trójwymiarowy przestrzenny model ludzkiego genomu – pisze Rzeczpospolita.

– Od dawna wiemy, że, w małej skali DNA tworzy podwójne spirale. Ale gdyby ta podwójna spirala nie składała się jeszcze bardziej, genom w każdej komórce miałby dwa metry długości – tłumaczy Erez Lieberman-Aiden.

Dotychczas uczeni nie umieli odpowiedzieć na pytanie - jak to się odbywa i jak ten materiał mieści się w jądrze komórki człowieka, które ma średnicę jednej setnej milimetra. Najnowsze badania odkryły jednak ta tajemnicę.

Okazało się, że gęstość informacji w jądrze komórki jest miliony razy większa niż w układach elektronicznych. Najważniejsze w danej chwili geny są łatwo dostępne, podczas gdy rzadziej używane fragmenty genomu są przechowywane w postaci mocniej ściśniętej. Te rzadziej używane fragmenty genomu skręcały się w formy przypominające matematyczne fraktale.

– Komórki bardzo sprytnie przechowują najbardziej aktywne geny w jednym miejscu, gdzie łatwiej do nich dotrzeć białkom przenoszącym sygnały – mówi prof. John Dekker z Wydziału Medycznego Uniwersytetu Massachusetts.