Rok 2016 w nauce: dziecko "trojga rodziców" i genetyka w służbie badań nad ewolucją Badania genetyczne pozwoliły ustalić ważne fakty z dziejów ewolucji Fot. Archiwum

Jednym z ważniejszych wydarzeń naukowych 2016 r. było przyjście na świat, dzięki kontrowersyjnej technice "trojga rodziców", zdrowego syna kobiety z Jordanii. Wadliwe mitochondrialne DNA było wcześniej przyczyną zgonu dwojga dzieci tej pacjentki.

Zespołowi Konstantinosa Sfakianoudisa z greckiej kliniki leczenia niepłodności, dzięki podawaniu bogatego w płytki krwi osocza, udało się odmłodzić jajniki po menopauzie. Dokonanie to może oznaczać możliwość zajścia w ciążę przez kobiety, które nie miały wcześniej takiej szansy, i pozwolić na unikniecie przykrych objawów menopauzy. Pojawiły się jednak wątpliwości, do jakiego wieku należy stosować podobne metody.

Z kolei japońscy naukowcy ogłosili październiku na łamach "Nature", że w warunkach laboratoryjnych udało im się otrzymać mysie komórki jajowe z komórek skóry. Komórki wyhodowano całkowicie poza organizmem myszy.

W listopadzie specjaliści z firmy Alkahest poinformowali, że wykorzystując osocze krwi pobranej od ludzkich nastolatków udało się odmłodzić stare myszy: poprawiając ich pamięć, zdolności poznawcze oraz aktywność fizyczną. Jeszcze lepsze wyniki uzyskali naukowcy z Instytutu Salka (USA) dzięki nowej terapii genowej. Częściowo odwrócili proces starzenia u myszy, odmładzając je i przedłużając ich życie o 30 proc.

Badania genetyczne pozwoliły też ustalić ważne fakty z dziejów ewolucji. W styczniu poinformowano, że mutacja prowadząca do zmiany cząsteczki GK-PID, która zaszła 800 mln lat temu, mogła doprowadzić do przekształcenia się jednokomórkowych organizmów w wielokomórkowce. W lipcu z kolei "Nature Microbiology" poinformowało o zidentyfikowaniu 355 genów LUCA - ostatniego uniwersalnego wspólnego przodka wszystkich organizmów żyjących na Ziemi.

Jak poinformowało we wrześniu "Nature", w oparciu o badania nad ludzkim DNA udało się stwierdzić, że wszyscy ludzie obecnie żyjący poza Afryką pochodzą od niewielkiej populacji, która opuściła ten kontynent 50 do 80 tys. lat temu. Wyniki badań sugerują, że ówcześni ludzie wielokrotnie krzyżowali się z innymi hominidami - w tym neandertalczykami oraz denisowianami.

W mijającym roku naukowcy ustalili również maksymalną długość życia człowieka - jest to średnio 115 lat, a maksymalnie - 125 lat.