Raport: opiekę zdrowotną w Polsce bardzo pozytywnie ocenia... 2 proc. chorych Na zdj. Piotr Kuskowski, autor badania Siemens Healthineers "Doświadczenia pacjenta w Polsce". Fot. PTWP

Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie - wynika z zaprezentowanego w czwartek (3 października) w Warszawie raportu Siemens Healthineers "Doświadczenia pacjenta w Polsce". - To pierwsze spojrzenie, "helikopterowe", dopiero chcemy zacząć na ten temat dyskusję - powiedział autor badania, Piotr Kuskowski.

Z raportu wynika, że aż 39 proc. pacjentów uważa, iż polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła.

Ostatnia wizyta lub pobyt w placówce ochrony zdrowia przebiegły w pełni satysfakcjonująco dla 37 proc. użytkowników POZ, 32 proc. AOS i tylko 26 proc. w przypadku szpitali. Na złe doświadczenia w szpitalach wskazywało 36 proc. chorych, w AOS 29 proc., a w POZ 25 proc.

Spośród trzech najgorzej ocenionych czynników na czele uplasowała się jakość wyżywienia (dla 48 proc. pacjentów lecznictwa szpitalnego było to złe doświadczenie), następnie zrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami (złe doświadczenia dla 31 proc. pacjentów lecznictwa otwartego i 38 proc. zamkniętego) oraz czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację (w lecznictwie otwartym 28 proc. było niezadowolonych, w szpitalach - 30 proc.).

Najlepiej pacjenci ocenili uzyskanie zrozumiałych wytycznych odnośnie dalszego leczenia (50 proc. lecznictwo otwarte i 51 proc. szpitalne), następnie uzyskanie zrozumiałych wskazówek odnośnie dbania o zdrowie (po 44 proc.) i łatwość poruszania się po placówce (44 proc. lecznictwo otwarte; 38 proc. - szpitale).

Użytkownicy usług zdrowotnych uważają, że lekarze traktują ich nie dość podmiotowo - aż 31 proc. uznało, że ich zdanie, preferencje i sytuacja nie zostały wzięte pod uwagę w decyzjach odnośnie leczenia w szpitalu. W lecznictwie otwartym problem dotyczył 24 proc. pacjentów i ich opiekunów, w szpitalu - 22 proc. Co więcej, w szpitalach 19 proc. chorych oceniło, że pielęgniarki nie słuchały ich z uwagą, a 16 proc. miało w tym obszarze (uwagi) zastrzeżenia do lekarzy. Według aż jednej czwartej ankietowanych lekarze nie byli otwarci na pytania i wątpliwości.

- Co się stanie w publicznej ochronie zdrowia, gdy poprzez szereg działań poprawimy oceny naszych pacjentów? Najprawdopodobniej pozyskamy kolejnych, więc pojawi się kolejka, a finalnie - strata finansowa, bo za nadwykonania nikt nie zapłaci. To jedna kara. Druga będzie taka, że pacjenci, którzy zostali przez tych zadowolonych zachęceni, będą oczekiwać podobnego poziomu obsługi, leczenia. Ale dlatego, że wydłużyła się kolejka, odejdą zdemotywowani. I tym samym w systemie publicznym dochodzimy do paradoksu - naszym klientem wcale nie jest pacjent, tylko NFZ - zauważał Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

Dodał, że potrzebne są zmiany systemowe, które bardzo trudno przeprowadzić. - Musimy pamiętać, że jesteśmy w pewnym potrzasku - mówił.

- Chciałbym, aby prowadząc kolejne analizy, dowiedzieli się państwo od pacjentów, jak rozumieją swoje obowiązki. Dzisiaj lekarze są często "rozstrzeliwani" np. za brak dialogu z pacjentem, ale zapomina się o prawach lekarza. Wolność nie może polegać na samowoli. Obserwujemy u chorych mylenie informacji z wiedzą. Niektórym się wydaje, że jak wygooglują ileś informacji, to posiedli wiedzę. A to są dwa rożne terminy - zwracał z kolei uwagę wiceprezes NRL Jacek Kozakiewicz.

W badaniach do raportu Siemens Healthineers wzięło udział prawie 2 tysiące osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD
  • XV Forum Rynku Zdrowia

    21-22 października 2019 • Warszawa • Hotel Sheraton
  • Ważne miejsce dla pielęgniarek i położnych. Będą mogły lepiej przygotować się do pracy bit.ly/2MFuBTc
    @rynekzdrowia
  • Telemedycyna coraz popularniejsza w Polsce bit.ly/35ZPdxa
    @rynekzdrowia
  • Wieczorową porą piszemy o opiece bariatrycznej bit.ly/2qEraUe
    @rynekzdrowia
  • Dożyć takiego wieku to jest coś! bit.ly/2W6wnzI
    @rynekzdrowia
  • "Onkoprzestrzeń Kreatywna" to była absolutnie wyjątkowa wystawa bit.ly/2pJcGls
    @rynekzdrowia
  • Ważne otwarcie w @Miasto_Lodz bit.ly/2qFD6VN
    @rynekzdrowia
  • Gratulujemy! bit.ly/2pL2IzY
    @rynekzdrowia
  • O Narodowej Strategii Onkologicznej słów kilka bit.ly/33Ukr6P
    @rynekzdrowia
  • 10 dzieci cierpiących na otyłość olbrzymią przeszło w ostatnich trzech latach operacje bariatryczne laparoskopowej rękawowej resekcji żołądka w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka rynekzdrowia.pl/Uslugi-medyczn…
    @rynekzdrowia
  • - Główne zmiany na liście leków refundowanych dotyczą raka jelita grubego, stwardnienia rozsianego, choroby Leśniowskiego-Crohna, a przede wszystkim ogromnej liczby pacjentów z cukrzycą - przekazał minister zdrowia Łukasz Szumowski rynekzdrowia.pl/Farmacja/MZ-fl…
    @rynekzdrowia

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.