Proteiny spożywane po wysiłku pomagają wzmocnić mięśnie

Spożywanie białka po wysiłku fizycznym może wspomagać mechanizmy odpowiedzialne za budowę mięśni zarówno u młodych osób, jak i u seniorów - wynika z badań opublikowanych przez "American Journal of Clinical Nutrition".

Naukowcy z Uniwersytetu Maastricht w Holandii przeprowadzili badania wśród 48 mężczyzn, z których żaden nie ćwiczył regularnie. Połowa badanych była w wieku 20-30 lat, druga połowa zaś po 70. roku życia.

Okazało się, że w przypadku obu grup spożycie bezpośrednio po ćwiczeniach napoju zawierającego 20 gramów białka prowadziło do zwiększonej syntezy protein w komórkach mięśniowych w porównaniu z wypiciem napoju po 30 minutach odpoczynku. Co więcej, proces ten zwiększał się niemal w takim samym stopniu w obu grupach wiekowych.

– Sugeruje to, że wbrew spekulacjom niektórych naukowców, starszy wiek nie wpływa negatywnie na sposób, w jaki organizm przyswaja białko z pożywienia – zauważa prowadzący badania dr Luc J. C. van Loon.

Podczas badań naukowcy kilkakrotnie mierzyli poziom aminokwasów we krwi uczestników. Pobierali też małą próbkę tkanki mięśniowej z uda przed wypiciem napoju proteinowego oraz sześć godzin później, co pozwoliło zaobserwować zmiany.

Jak podkreśla dr van Loon, odpowiedni sposób odżywiania w połączeniu z ćwiczeniami pomaga zapobiegać zanikowi tkanki mięśniowej wraz z wiekiem, a tym samym sprzyja zdrowemu starzeniu się.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH