Polscy naukowcy poznali nowy mechanizm powstawania stresu

Międzynarodowa grupa naukowców, kierowana przez Polaków, odkryła zachodzący w mózgu mechanizm wyzwalający lęk wywołany stresem. Wyniki swoich badań naukowcy opublikowali w piśmie Nature - poinformował współautor badań, prof. Ryszard Przewłocki.

Odkrycia dokonał zespół naukowców kierowany przez dr Roberta Pawlaka z Uniwersytetu w Leicester w Anglii. Jego współautorami są badacze z grupy prof. Ryszarda Przewłockiego z Zakładu Neurofarmakologii Molekularnej Instytutu Farmakologii PAN i prof. Sadao Shiosaka z Instytutu Nauki i Technologii w japońskiej Narze.

Prof. Przewłocki wyjaśnia, że do powstawania wywołanych stresem zmian neuroplastycznych i przebudowy połączeń nerwowych w mózgu niezbędne jest białko zwane neuropsyną. Powstaje ona jako reakcja na stres w jądrze migdałowatym, czyli mózgowym ośrodku emocji.

Badania nad nowym mechanizmem powstawania lęku trwały trzy lata, podczas których naukowcy zbadali m.in. wpływ wywołanych stresem zmian molekularnych w jądrze migdałowatym na zachowanie myszy. Uczeni wykazali, że usunięcie z komórek nerwowych neuropsyny lub jej molekularnych partnerów prowadzi do zablokowania neuronalnego mechanizmu powstawania lęku.

- Jesteśmy zafascynowani tym odkryciem. Wiemy, że wszystkie elementy szlaku działania neuropsyny występujące u gryzoni można znaleźć także w ludzkim mózgu. Mogą one pełnić podobną rolę u człowieka, potrzeba jednak dalszych badań, aby ocenić możliwości potencjalnej terapii wywołanych stresem zachowań - zauważa kierownik projektu.

Zdaniem prof. Przewłockiego, wyniki pracy opublikowanej w Nature pozwalają przypuszczać, że neuropsyna może stanowić cel nowej terapii przeciwstresowej. Praca stwarza nadzieję na rozwój takiego leczenia i może przyczynić się do zapobiegania wywoływanych stresem zaburzeń neuropsychiatrycznych.

Jak zauważa naukowiec, istnieją indywidualne różnice w podatności na stres, który coraz częściej staje się przyczyną wielu chorób psychiatrycznych.

- Chociaż większość z nas doświadcza traumatycznych przeżyć, tylko niektórzy rozwijają zależne od stresu choroby, takie jak depresja, zespół stresu pourazowego, a także zaburzenia lękowe - fobie, zespoły paniki, czy uogólnionego lęku - wyjaśnia. Jego zdaniem, sposób funkcjonowania neuropsyny może przynajmniej w części odpowiadać za te różnice i występowanie chorób wywołanych stresem.

Neuropsyna od chwili odkrycia jest obiektem intensywnych badań. Prof. Przewłocki zaznacza, że w literaturze naukowej można znaleźć wiele publikacji sugerujących jej udział w procesach uczenia się i pamięci. Do tej pory niewiele było jednak wiadomo o biochemicznym mechanizmie działania neuropsyny w procesach przetwarzania emocji.