Polacy w międzynarodowym projekcie: wyhamować epidemię otyłości Tu nie wystarczy edukacja? Fot. Fotolia

Wyhamowanie epidemii otyłości do roku 2025 poprzez opracowanie i wdrożenie strategii zmierzających do promocji zdrowego stylu życia wśród młodych ludzi - to cele międzynarodowego programu badawczego CO-CREATE, w którym uczestniczą Polacy. Prace zrealizują ze środków programu Horyzont 2020.

Celem projektu jest wyhamowanie epidemii otyłości do roku 2025 poprzez zmianę otoczenia reklamowego, sposobu pozycjonowania żywności, finansowania jej produkcji, wprowadzanie zachęt do korzystania z aktywnego trybu życia.

- Na przykład chcielibyśmy dokonać takich zmian, aby żywność korzystna dla zdrowia: niskoprzetworzona, z niskim indeksem glikemicznym wymieniła się popularnością, ceną czy skalą reklamy z żywnością wysokoprzetworzoną, wysokokaloryczną z dużą ilością tłuszczu. Aby była wspierana dotacjami, tańsza, lepiej pozycjonowana - wyjaśnia PAP liderka polskiego zespołu CO-CREATE prof. Aleksandra Łuszczyńska z Uniwersytetu SWPS.

Oprócz naukowców z Polski w projekcie CO-CREATE znalazły się zespoły badawcze z czterech państw europejskich: Holandii, Norwegii, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Uczestniczą w nim także światowe instytucje np. Światowa Organizacja Zdrowia, Światowy Fundusz do Badań nad Rakiem oraz organizacje młodzieżowe m.in. Europejski Parlament Młodzieży.

W międzynarodowej współpracy eksperci - przez pięć lat (2018-2023) - wspólnie z młodzieżą będą tworzyli i upowszechniali atrakcyjną dla młodych ludzi strategię, mającą ograniczyć wśród nich otyłość i nadwagę. Na ten cel konsorcjum CO-CREATE otrzymało 9,5 mln euro z unijnego programu Horyzont 2020.

Przygotowując program badacze zwrócili uwagę, że w latach 80. i 90. XX wieku sugerowano, że społeczeństwo wystarczy edukować. Sądzono, że to wystarczy, aby ludzie sami się zmobilizowali i zmieniali swoje zachowania.

- Dziś wiemy, że wiedza i świadomość to pierwszy krok, ale niewystarczający do zmiany zachowań. Te elementy zdecydowanie nie wystarczają i potrzebna jest zmiana, która będzie dotyczyła w dużo większym stopniu środowiska, otoczenia społecznego niż samej jednostki i jej zachowania - tłumaczy badaczka.

Współpracując ze wspomnianymi światowymi organizacjami naukowcy będą konstruowali zasady, treść, sposoby wdrażania, oceniania i monitorowania różnego rodzaju polityk - strategii, które mogą być wprowadzane przez samorządy i rozmaite organizacje.

- Obecnie mamy różnego rodzaju zestawy polityk dotyczących np. żywności i żywienia. To polityki, które są już wdrażane z sukcesem np. w Nowej Zelandii czy Tajlandii. Wspólnie z młodymi ludźmi będziemy wybierać spośród nich te, które będą atrakcyjne, adekwatne, dopasowane do stylu życia młodych ludzi. Chcemy też sami przygotowywać nowe strategie w taki sposób, aby były gotowe do zastosowania i wdrożenia - opisuje prof. Łuszczyńska.

W ten sposób - mówi badaczka - młodzi ludzie sami będą współkreować rzeczywistość, która będzie ułatwiała im np. rzadsze sięganie po wysokokaloryczne, wysokoprzetworzone jedzenie, częstsze korzystanie z własnych nóg czy roweru zamiast samochodu lub nawet komunikacji miejskiej.

Więcej: PAP-Nauka w Polsce

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.