Otyłe dzieci są bardziej podatne na reklamy żywności?

Naukowcy z University of Missouri-Kansas City i University of Kansas Medical Center przebadali dzieci pod kątem podatności na reklamy jedzenia. Z ich badań wynika, że dzieci o prawidłowej masie ciała wykazują się większą samokontrolą podczas oglądania reklam żywności niż ich otyli rówieśnicy.

Swoje spostrzeżenia uczeni opisują na łamach najnowszego wydania "Journal of Pediatrics".

Jak podaje PAP Nauka w Polsce, w ciągu ostatnich 30 lat liczba otyłych dzieci zwiększyła się trzykrotnie. Jednym z czynników, które się do tego przyczyniły, jest - zdaniem specjalistów - nachalny marketing produktów żywnościowych przeznaczonych dla najmłodszych.

Badacze pod kierownictwem dr Amandy S. Bruce wykorzystali techniki neuroobrazowania do zbadania efektów jakie na mózgi zdrowych i otyłych dzieci wywierają loga znanych produktów żywnościowych.

W eksperymencie wzięło udział 10 otyłych i 10 zdrowych dzieci w wieku od 10 do 14 lat. Badano je za pomocą rezonansu magnetycznego, wykorzystującego przepływ krwi jako miarę aktywności mózgu, oraz przeprowadzano z nimi krótkie wywiady.

Uczestnikom pokazano 60 różnych znaków graficznych firm z branży spożywczej oraz tyle samo znaków firm spoza tej dziedziny. Następnie za pomocą badania obrazowego prześledzono, które sekcje mózgu zareagowały na znajome logo.

Okazało się, że mózgi dzieci otyłych wykazywały większą aktywność w niektórych obszarach tzw. ośrodka przyjemności w porównaniu do dzieci zdrowych. Natomiast w mózgach dzieci o prawidłowym BMI większa aktywacja następowała w obszarach związanych z samokontrolą.

Uczeni uważają, iż kluczowym czynnikiem jest w tym wypadku owa samokontrola i obszary mózgu z nią związane. W ich ocenie być może w przyszłości trening samokontroli da się w wykorzystać jako pomoc w zrzuceniu nadmiarowych kilogramów i tym samym ogólnej poprawy stanu zdrowia.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.