Naukowcy: zęby można regenerować

Amerykańscy naukowcy dowodzą, że impuls lasera o niewielkiej mocy jest w stanie zregenerować zębinę - pod jego wpływem komórki zębów zaczynają ją znowu produkować.

Swoje odkrycie opublikowali na łamach magazynu "Science Translational Medicine.

Naukowcy przypuszczają, że pod wpływem światła laserowego powstają reaktywne formy tlenu (tlen obecny w powietrzu występuje zawsze w parach dwóch związanych ze sobą atomów i jest stosunkowo mało aktywny chemicznie). Takie formy tlenu są niezmiernie ważne w przesyłaniu różnych sygnałów chemicznych w komórkach. Prawdopodobnie aktywują białko, transformujący czynnik wzrostu beta (TGF - beta 1), który m.in. pobudza komórki do regeneracji, a także, jak się okazuje, skłania komórki zębów do ponownej produkcji zębiny.

Wystarczy jeden impuls lasera, aby w ciągu 12 tygodni pojawiła się warstwa nowej tkanki. Różni się ona od naturalnej zębiny, ale naukowcy są dobrej myśli. Eksperymenty wykonywano na gryzoniach. Teraz będą prowadzone na ludziach.

Wprawdzie metoda ta nie pozwala na odtworzenie szkliwa, ale można je łatać syntetycznymi materiałami. Laserowy impuls nie zregeneruje też położonej głębiej miazgi zęba, jeśli próchnica dotrze aż tak głęboko. Jednak większe ubytki zaczynają się zawsze od małych dziurek. Jeśli będzie je można z pomocą lasera wygoić, jak uszkodzoną skórę, to być może za kilka lat dziury w zębach będą nam po prostu same zarastać.

Więcej: http://wyborcza.pl/