Brytyjscy badacze udowadniają, że dziecięca odmiana nowotworu krwi może być skutkiem przebytej infekcji. Takie odkrycie może pomóc w wynalezieniu odpowiedniej szczepionki.

Istotną rolę w badaniach odgrywa cząsteczka o nazwie TGF. Wytwarzana jest przez organizm człowieka w odpowiedzi na zakażenie. Uruchamia to z kolei lawinę zdarzeń, co w rezultacie prowadzi do rozwoju białaczki - pisze Rzeczpospolita powołując się na publikację w "Journal of Clinical Investigation".

Ważnym etapem tego procesu jest namnażanie się tzw. komórek przedrakowych. Odbywa się to kosztem komórek zdrowych. Naukowcy z brytyjskiego Institute of Cancer Research nie tylko opisali ten mechanizm ale również zidentyfikowali cząsteczkę TGF. O efektach ich pracy donosi "Journal of Clinical Investigation".

Białaczka rozwija się wtedy, gdy zbyt wiele białych komórek krwi rozpanoszy się w szpiku kostnym, w efekcie czego organizm nie jest w stanie wytwarzać wystarczającej ilości krwinek czerwonych.

– Do tej pory dysponowaliśmy tylko poszlakowymi dowodami na to, że infekcje mogą leżeć u podłoża tej choroby – mówi dr Shabih Syed z organizacji Leukaemia Research.

Badania się kontynuacją ubiegłorocznych prac tego zespołu, który zidentyfikował mutacje genetyczne zachodzące w życiu płodowym. Okazało się wówczas, że dwie zmiany w DNA są odpowiedzialne za tworzenie się komórek przedbiałaczkowych. Działają one niczym bomba z opóźnionym zapłonem umieszczona w szpiku kostnym. Mogą zaatakować w najbardziej odpowiednim dla siebie momencie.

Prawdopodobnie komórki przedbiałaczkowe obecne są w organizmie „nosiciela” do 15. roku życia. Jak wynika z badań, mogą występować u co setnego noworodka. Ale tylko u jednego na 100 spośród nosicieli dochodzi do rozwoju białaczki.

Stąd też uczeni wysnuli wniosek, że musi istnieć jakiś inny czynnik, który przyczynia się do pojawienia się choroby. Twierdzą, że jest nim właśnie TGF.

– Zrozumienie tego mechanizmu może być pierwszym krokiem w kierunku wynalezienia szczepionki – twierdzi prof. Mel Greaves, autor badań.