Naukowcy: zalecamy pani/panu grę w piłkę nożną

Nowotwory różnych narządów na poziomie DNA są do siebie podobne - przekonują naukowcy z USA, publikując wyniki swoich prac na łamach czasopisma "Nature".

Z badań naukowców z Uniwersytetu Kopenhaskiego wynika, że regularna gra w piłkę nożną w ciągu trzech miesięcy korzystnie wpłynęła na wiele czynników ryzyka chorób serca, takich jak pułap tlenowy, praca serca, elastyczność naczyń krwionośnych, ciśnienie tętnicze, poziom cholesterolu czy ilość tkanki tłuszczowej. Co więcej, piłka nożna przynosiła lepsze rezultaty niż trening siłowy i jogging.

Kierujący badaniami dr Peter Krustrup przeprowadził eksperymenty, podczas których porównał wyniki osób, którym zalecono grę w piłkę nożną dwa razy w tygodniu z wynikami osób wykonujących inne ćwiczenia, a także z wynikami osób, które w ogóle nie były aktywne.

Badania wykazały, że gra w piłkę nożną jest uniwersalną i intensywną formą wysiłku, która pozytywnie wpływa na czynniki ryzyka chorób układu krążenia u mało aktywnych fizycznie kobiet i mężczyzn. Piłka nożna może, a nawet powinna być zalecana przez lekarzy pacjentom cierpiącym na nadciśnienie.

By osiągnąć zadowalające wyniki nie trzeba kompletować drużyny z prawdziwego zdarzenia. Jak zaznacza naukowiec, równie dobre rezultaty obserwowane były w drużynach liczących po dwie, trzy czy cztery osoby.

Nowością jest fakt, że tak przyjemna gra zespołowa może skutecznie wspomagać leczenie nadciśnienia.