Naukowcy: za demencję odpowiada enzym EphB2

Amerykańscy naukowcy odkryli, że jeśli zwiększy się poziom enzymu, który pomaga neuronom w komunikacji można złagodzić przebieg choroby Alzheimera.

Do obniżenia enzymu dochodzi pod wpływem odkładania się w mózgu tzw. blaszek starczych. Ich obecność jest znamienna dla choroby Alzheimera.

Naukowcy z Instytutu Chorób Neurologicznych Gladstone'a w San Francisco w badaniach, których wyniki opublikowali w czasopiśmie „Nature”, wykorzystali zmodyfikowane genetycznie myszy. W obszarach ich mózgów odpowiedzialnych za pamięć obniżyli poziom enzymu o nazwie EphB2. W ten sposób zyskali warunki, jakie mają miejsce w mózgach ludzi z chorobą Alzheimera – podaje Rzeczpospolita.

Z ich pracy wynika, że unormowanie poziomu enzymu doprowadziło do naprawy zaburzeń pamięci. Naukowcy odkryli także, że blaszki starcze wiążą się z EphB2, co powoduje degradację enzymu.

Więcej: www.rp.pl