Naukowcy: stymulacja mózgu podczas snu wzmacnia pamięć FOT. Flickr/planetchopstick (CC BY-ND 2.0); zdjęcie ilustracyjne

Przezczaszkowa stymulacja prądem zmiennym (tACS) pozwala na pobudzenie procesu konsolidacji wspomnień w trakcie nocnego wypoczynku - wynika z badania opublikowanego na łamach "Current Biology".

Naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej w Chapel Hill (USA) odkryli, że elektryczna stymulacja wspomagająca naturalną aktywność mózgu podczas snu może przyczyniać się u zdrowych osób do efektywniejszego zapamiętywania informacji o charakterze motorycznym (ruchowym).

Badacze zaprosili 16 ochotników do spędzenia trzech nocy w laboratorium. Codziennie przed udaniem się na spoczynek uczestnicy wykonywali dwa proste ćwiczenia - uczyli się zestawu słów i wystukiwali palcami określoną sekwencję. Następnego dnia rano przechodzili z kolei test pamięci.

Każdy z badanych podczas jednej nocy (drugiej lub trzeciej) doświadczał przezczaszkowej stymulacji prądem zmiennym (tACS) zsynchronizowanym z falami mózgowymi znanymi jako wrzeciona snu.

Autorzy badania zaobserwowali, że stymulacja tACS nie miała wpływu na pamięć werbalną, ale znacznie poprawiała konsolidację wspomnień motorycznych. Uczestnicy, dzięki stymulacji elektrycznej, lepiej pamiętali wyuczoną sekwencję ruchów.

- To pokazuje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy elektrycznym wspomaganiem aktywności wrzecion snu a procesem konsolidacji wspomnień motorycznych - komentuje jeden z badaczy Flavio Frohlich.

- Jesteśmy podekscytowani wynikami naszego badania, bo wiemy, że wrzeciona snu, jak również formowanie wspomnień, to procesy, które działają nieprawidłowo w przypadku wielu zaburzeń, np. schizofrenii czy choroby Alzheimera - tłumaczy Caroline Lustenberger, koordynatorka przedsięwzięcia.

Dodaje: - Mamy nadzieję, że tego typu ingerencja może stać się nową formą leczenia deficytów poznawczych, w tym ubytków pamięci.