Naukowcy stworzyli w probówce ludzką siatkówkę Fot. Archiwum

Amerykańskim naukowcom prowadzącym badania nad rozwojem ludzkich narządów udało się stworzyć w probówce ludzką siatkówkę. Wyniki prac, opublikowane w czasopiśmie „Science", stanowią podstawę do opracowania terapii chorób oczu, takich jak daltonizm i zwyrodnienie plamki żółtej.

Polem badania rozwoju człowieka na poziomie komórkowym były stworzone przez laboratorium organoidy. Są one zminiaturyzowaną i uproszczoną, ale trójwymiarową wersją ludzkiego narządu. Produkowane in vitro, pochodzą z jednej lub kilku komórek danej tkanki, zarodkowych lub indukowanych pluripotencjalnych komórek macierzystych.

Naukowcy , którzy przeprowadzili badanie przyznają, że udało im się uzyskać normalnie rozwijające się oko, rosnące w naczyniu.  Uzyskali więc  model, którym można manipulować bez bezpośredniej ingerencji w ludzki organizm.

Badacze sprawdzali w jaki sposób tworzy się tkanka, co dzieje się w łonie matki, gdy rozwijająca się komórka przekształca się w specyficzny organ. To aspekt ludzkiej biologii, który jest w dużej mierze nieznany.

Zespół skupił się na komórkach, które pozwalają ludziom zobaczyć kolor niebieski, czerwony i zielony - są to trzy fotoreceptory w kształcie stożka znajdujące się w ludzkim oku.

Więcej: www.rp.pl