Badacze z Uniwersytetu Cambridge zaobserwowali związek genu o nazwie neuregulina-1 z zachorowaniami na ponad połowę nowotworów piersi, a także raka jelita, prostaty, jajników i pęcherza.

Wyniki badań, które przyniosły odkrycie uważane za jedno z najważniejszych w ostatnich lat, opublikowano w piśmie Oncogene.

Jak podaje za Oncogene Rzeczpospolita, podejrzany gen ulokowany jest na ósmym chromosomie, a jego zadaniem jest m.in. hamowanie wzrostu nowotworów. Jeśli działa sprawnie, chroni przed niektórymi typami raka.Jednak zdarza się, że komórki nowotworowe omijają kłopotliwy dla nich fragment chromosomu, gubiąc przy tym przynajmniej fragment niepożądanego genu. Właśnie takie zjawisko odkryli badacze, analizując próbki pobrane od pacjentek cierpiących na raka piersi.

Może być więc tak, że u niektórych osób neuregulina-1 (NRG-1) ulega uszkodzeniu, otwierając nowotworom drzwi na oścież.

– Sądzę, że NRG-1 może być najważniejszym odkryciem ostatnich 20 lat związanym ze zjawiskiem tłumienia wzrostu guzów nowotworowych – mówi kierujący badaniami dr Paul Edwards z University of Cambridge. – Daje nam to istotną informację na temat nieznanego dotąd mechanizmu wywołującego raka piersi.

Naukowiec podkreśla, że udało mu się udowodnić związek neureguliny-1 z rakiem piersi, jednak gen ten może stać za wieloma innymi typami nowotworów, m.in. prostaty czy okrężnicy.

W opinii badaczy, odkrycie mechanizmu wyłączania niektórych genów w chorobach nowotworowych to niezwykle ważny krok, który może pomóc w poznaniu sposobów szerzenia się raka i w walce z nim.

Teraz naukowcy chcą się dowiedzieć, w jaki sposób gen został wyciszony i jak udało mu się spowodować wzrost komórek nowotworowych. Ta wiedza mogłaby pomóc stworzyć sposób ominięcia wyciszonego genu lub opracowania leczenia tego defektu.