Naukowcy: prehistoryczna mutacja może być odpowiedzialna za zawały serca FOT. Fotolia; zdjęcie ilustracyjne

Mutacja genetyczna sprzed dwóch-trzech milionów lat może być odpowiedzialna za specyfikę i częstotliwość zawałów serca u człowieka - informują naukowcy na łamach tygodnika "PNAS".

Wyłączenie jednego genu, które mogło mieć miejsce dwa-trzy miliony lat temu, może odpowiadać za względnie powszechne występowanie miażdżycy, choroby wieńcowej i zawałów serca u człowieka w porównaniu z innymi zwierzętami - informują naukowcy z University of California w San Diego (USA).

Miażdżyca, prowadząca do choroby wieńcowej, jest przyczyną jednej trzeciej zgonów na całym świecie. Polega ona na usztywnieniu tętnic wskutek odkładania się w ich ściankach cząsteczek złego cholesterolu, soli, tłuszczu i białka.

Do czynników ryzyka miażdżycy zaliczyć można poziom złego cholesterolu we krwi, brak aktywności fizycznej, wiek, nadciśnienie, otyłość i palenie tytoniu. Okazuje się jednak, że w ok. 15 proc. epizodów chorobowych związanych z chorobą wieńcową o podłożu miażdżycowym - żaden z tych czynników ryzyka nie wchodzi w grę.

Kilka lat temu zespół naukowców z University of California w San Diego, pod kierunkiem Nissi i Ajida Varki, zaobserwował, że u szympansów trzymanych w niewoli i u innych ssaków praktycznie nie występują zawały serca o podłożu miażdżycowym.

Było to o tyle zaskakujące, że szympansy trzymane w niewoli doświadczały podobnych czynników ryzyka, jak w przypadku miażdżycy u ludzi - braku aktywności fizycznej, wysokiego poziomu tłuszczów we krwi czy nadciśnienia. U szympansów dochodziło wprawdzie do zwałów serca, ale wskutek uszkodzenia mięśnia sercowego.

Zespół kontynuował badania na modelu mysim. U myszy wyłączono gen o nazwie CMAH, odpowiedzialny za produkcję cząsteczki o nazwie Neu5Gc, reprezentującej odmianę kwasu sjalowego, związku z grupy cukrów. U ludzi ten gen jest nieaktywny, prawdopodobnie został "wyłączony" u przodków człowieka kilka mln lat temu.

U myszy zmodyfikowanych genetycznie wskutek wyłączenia CMAH częstotliwość miażdżycy wzrosła dwukrotnie w stosunku do grupy kontrolnej, tej z aktywnym genem.

W przypadku ludzi mutacja genetyczna CMAH wiąże się z kwestią diety jako czynnika ryzyka. Spożywanie czerwonego mięsa przez ludzi prowadzi do odpowiedzi układu immunologicznego w reakcji na cząsteczkę Neu5Gc, a przez to do chronicznego stanu zapalnego w organizmie (tzw. xenosialitis).

We wcześniejszych badaniach zespół dowiódł, że spożycie czerwonego mięsa niesie również ryzyko niektórych nowotworów, wskutek odpowiedzi immunologicznej ludzkiego organizmu na obcą dla niego cząsteczkę Neu5Gc.

Więcej: https://www.pnas.org/content/early/2019/07/18/1902902116