Naukowcy: odkryta bakteria jelitowa może mieć wpływ na pojawienie się depresji Fot. PTWP

Nowo wyizolowana z ludzkiego jelita bakteria może mieć związek z depresją - informuje pismo "Nature Microbiology".

Odkrycia bakterii KLE1738 dokonali naukowcy z Argonne National Laboratory oraz Northeastern University. Ze względu na szczególne wymagania KLE1738 nikomu nie udało się wcześniej wyhodować. Do wzrostu wymaga ona bowiem kwasu gamma-aminomasłowego (GABA) - organicznego związku chemicznego z grupy aminokwasów, który pełni w układzie nerwowym funkcję ważnego neuroprzekaźnika o działaniu hamującym.

Podstawowe efekty działania GABA to zmniejszenie pobudliwości komórek nerwowych oraz relaksacja komórek mięśniowych. Może działać uspokajająco oraz ułatwia zasypianie.

Zdolność ludzkiego mikrobiomu do wytwarzania i/lub konsumowania GABA nie została dotychczas dobrze zbadana, nigdy także nie zgłaszano istnienia bakterii zależnych od tego neuroprzekaźnika.

Obecność KLE1738 wykrywano wcześniej dzięki analizie DNA w niemal 20 proc. ludzkich jelitowych mikrobiomów dostępnych w ramach Integrator Microbial Next Generation Sequencing Database.

Mikrobiom jelitowy - jak sama nazwa wskazuje - tworzą różnego rodzaju organizmy zamieszkujące jelito. Wpływa on m.in. na odpowiedź immunologiczną oraz działanie układu nerwowego. Wiele jelitowych drobnoustrojów nie daje się hodować w warunkach laboratoryjnych, co utrudnia zrozumienie ich biologicznych ról. Prawdopodobnie one także wymagają do swojego wzrostu obecności specyficznych czynników, wytwarzanych przez inne gatunki bakterii. W przypadku KLE1738 konieczna jest obecność pospolitej w ludzkim jelicie Bacteroides fragilis, zaś niezbędnym do wzrostu czynnikiem okazał się GABA.

Wcześniejsze prace opublikowane w czasopismach "Science" oraz "Cell" wskazują na obecność w jelitach neuronów czuciowych, które mają połączenie z mózgiem.

Naukowcy z Argonne National Laboratory oraz Northeastern University przypuszczają, że obniżanie poziomu GABA przez KLE1738 może prowadzić do depresji.

Od 23 osób z klinicznie zdiagnozowaną depresją pobrali próbki stolca oraz zmierzyli aktywność ich mózgów metodą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Okazało się, że mała liczebność sprzyjającej rozwojowi KLEI1738 Bacteroides fragilis była związana z wysoką aktywnością części mózgu, która jest szczególnie aktywna w przypadku depresji. Gdy Bacteroides było dużo, część mózgu związana z depresją działała słabiej.

Planowane są kolejne badania z udziałem ludzi (gdy chodzi o depresję, modele zwierzęce są często trudne do zinterpretowania).

Autorzy proponują nazwać odkrytą przez siebie GABA-zależną bakterię Evtepia gabavorous. Zostanie ona dokładniej opisana w kolejnej publikacji.

Paweł Wernicki